pau 2015 - wadah melontar idea

0
COM

saya tidak mengikuti rapat perhimpunan agung umno 2015 (pau 2015) kali ini kerna saya tahu perhimpunan ini merupakan platform dimana perwakilan melontar idea dan pendapat bodoh. perhimpunan ini ditakwimkan sebagai agenda saban tahun wajib diadakan oleh umno bagi perwakilan menggembleng tenaga dan mencari idea baru bagi memperkasakan umno. disinilah lahirnya idea dan pendapat bodoh dari perwakilan "otak udang".

dan tidak dinafikan lagi, pau 2015 juga mempamerkan skrip sama  seperti tahun-tahun lepas dengan beberapa perwakilan memberi idea bodoh, dan penyokong juga tidak ketinggalan mengeluarkan kenyataan "bodoh berganda". bukan sahaja perwakilan, presidennya juga turut sama berkongsi sifat sama. juga wakil mahasiswa nasional juga turut sama diberi gelaran tersebut. sungguh, umno subur dengan sifat tersebut. saya hanya tersenyum.

sempat saya ikuti dua idea dari pau 2015 :

1. penggabungan umno dengan pas diatas justifikasi agama
2. pengawasan pensyarah yang tidak menyokong kerajaan / menolak umno

sekali baca, dua idea ni melengkapi 99.9% sifat yang dinyatakan diatas. idea pertama diterjemahka oleh pm malaysia, ds najib merangkap penerima derma 2.4 bilion, merangkap pengerusi 1mdb, pengerusi gst, tol, kenaikan harga tambang pengangkutan awam serta pengerusi kangkong- kangkong dan jamban-jamban dimalaysia. idea kedua pula dilontarkan oleh farhan khairuddin, ydp mpp ukm merangkap presiden "otak udang menteri dan penjilat tegar" mahasiswa nasional pro-aspirasi kampus di malaysia.

idea pertama memberi gambaran jelas umno memerlukan pas dalam survival politik waima agama. disaat kudis dimuka ds, ds mula mencari pas bagi kerjasama agama. isu agama hanya retorik umno semata-mata kerna umum tahu, umno hanya talam dua muka. disaat presiden melaungkan slogan agama, terpalit skandal rasuah, pecah amanah, rompak harta anak yatim serta pelbagai lagi salah laku dilakukan menteri.

kami tidak pernah lupa bagaimana umnobn menerajang pas keluar dari persepakatan sewaktu umno mula kuat dahulu. juga bagaimana umno menipu dalam mengambil alih tampuk pemerintahan terengganu dan perak suatu ketika dahulu. tidak dilupakan juga bagaimana layanan umno kepada pimpinan pas terdahulu yang hanya penipuan semata.

pembawakan isu agama dalam pau 2015 hanya sekadar mengaburi pandangan jelata dari hal sebenar. agama dijadikan bahan mainan oleh umno. sedangkan dasar umno sendiri bersifat sosialisme tanpa meletakkan alquran dan assunnah tertinggi dalam perlembagaan umno. umno sendiri korup dari dalam, bagaimana mahu memperbetulkan orang?

idea kedua pula datangnya dari mahasiswa "kambing gurun" yang membawa mesej jelas takut dengan bayang-bayang sendiri. ucapan yang didasari dengan niat bahawa perlunya pengawasan keatas pensyarah menolak kerajaan(lebih tepat menolak umno) akhirnya memakan diri sendiri bilamana penjilat ini dikejar dengan ucapannya sendiri. hari ini, kenyataan terbaru dia memberitahu bahawa media memutar belit kenyataan dia sedangkan rakaman jelas menunjukkan idea tersebut selari dengan pengucapannya semasa pau 2015.

akhir sekali, penyokong dari sarkas haiwan negara zimbabwe pula membuat satu kenyataan bahawa najib dipilih oleh allah untuk jawatan pm, seperti ayat saidina uthman affan yg dipilih oleh allah sebagai khalifah. satu ayat yang sangat hebat, menyamakan sahabat rasulullah dengan najib. barangkali sarkas ini tidak faham makna amanah dan kianat, khalifah dan perdana menteri.

tambahan lagi, puak nomad ini menyatakan bahawa rezeki dan nikmat yang malaysia(rakyat) kecapi sekarang ini adalah hasil dari umno. perumpaan dan frasa ayat yang cukup jelik dan jijik dimata rakyat terutama saya. melihat rosak dan hancurnya akidah suku nomad berbangsa melayu umno ini.

dan muncul satu lagi sarkas haiwan kutub utara yang menyokong sepenuhnya kepimpinan najib setelah najib mencanang negara hingga ke hujung tanduk. saya fikir sarkas ini baru terlepas dari tempat sejuk, dimana sel-sel otak baru berkembang dan bercantum lalu membentuk skala 3.8 mengikut teori "kemaslanan".

kenapa tulisan saya bersifat dendam dan tidak menggambarkan ahli gerakan? kerna saya puas bersabar dengan karenah "dugong dan tenuk" di putrajaya sana. akhirnya, bila diberi ruang untuk menulis, saya menghentam secukup-cukupnya biarpun mereka tidak dengar. kerna saya tahu, bukan saya sahaja sakit, bahkan keseluruhan rakyat malaysia sakit sekarang ini. kecuali menteri lembu dan macai keldai. suara ini dari luahan hati rakyat marhaen, kepada tenuk dan keldai kenyang di putrajaya.

sekian.

penulisan dari jiwa sendiri.

baitul muslim + baitul haraki = individu muslim

0
COM

tertarik untuk membincangkan satu lagi idea yang diketengah oleh sahabat :

bagaimana membina baitul haraki diatas asas baitul muslim?

assalamualaikum,

saya mulakan dengan sepotong ayat dari surah yasin :

surah yasin : 36:
سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ

"maha suci tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya"

sebelum pergi lebih jauh, ingin saya terangkan bahawa baitul muslim adalah rumah tangga muslim yang dibina diatas batu asas nilai-nilai islam. akan tetapi, kehebatan baitul muslim dapat dilihat bilamana kedua-dua pihak dalam rumah tangga mempunyai kesedaran untuk menggerakkan agenda agama, akhirnya zauj dan zaujah memperkukuhkan tiang baitul muslim dengan masing-masing membuat gerak kerja islam dan jemaah. disinilah terbinanya nama baitul haraki.

saya bukannya yang terbaik bercakap mengenai idea ini namun ingin saya kongsikan sesuatu sebelum pembinaan baitul muslim dan baitul haraki.

saya sendiri tidak ingin berbicara lanjut mengenai baitul muslim mahupun baitul haraki, tapi ingin saya undur setapak kebelakang. dimana tapak yang perlu kita berikan perhatian, individu muslim.

dalam senarai maratib amal karangan as-syahid iman hassan al-banna, beliau menerangkan tujuh ciri-ciri pembinaan maratib amal. antaranya :

1. individu muslim
2. baitul muslim
3. masyarakat muslim
4. negara muslim
5. daulah islamiyyah
6. khilafah islamiyyah
7. istaziyatul alam

poin yang perlu kita titik beratkan bukanlah baitul muslim, akan tetapi individu muslim. apa itu individu muslim? ia bermaksud diri kita yang menjadi islam dahulu, beramal dengan cara islam dan segala perbuatan kerja amal kita dalam ruang lingkup islam.

adakah kita sudah mencapai taraf individu muslim?

kembali koreksi diri. dimana solat kita, bacaan quran, puasa sunat, tahajjud dan lain-lain. dimana kem, program tarbiyah yang dianjurkan oleh pimpinan atas, bagaimana penglibatan kita? program tamrin, muqayyam dan lain-lain lagi perlu diperkemaskan di peringkat diri sendiri.

adakah kita sudah berjaya melaksanakan perkara-perkara wajib sebaiknya? bagaimana? bukankah susah kerjanya?

jika susah, ya! anda menemui jalan kesusahan kita. jalan dimana kita perlu berubah untuk mendapat gelaran individu muslim. jalan dimana orang yang hebat bermula, dimana orang yang baik bermula. kita terlalu berangan-angan ingin membina baitul muslim yang unggul, hebat tapi sebenarnya semua itu bermula dari tarbiah diri sendiri. berhijrah sahabat-sahabatku. kembali kepada permulaan dimana kita memikirkan semua perihal dosa mahupun pahala.

memang hijrah merupakan jalan yang paling susah untuk dilalui. hijrah bukan seperti makan, hijrah itu perlukan pengorbanan yang tinggi. dalam peristiwa hijrah rasulullah pun, saidina ali bergolok gadai nyawa hampir dibunuh dan saidina abu bakar dipatuk binatang berbisa.

sahabat, membina individu muslim perlukan beberapa peringkat. tidak perlu berubah seratus peratus. kerna kita manusia, punyai tahap istiqamah. jika kita berubah secara drastik. ada yang terkesan dengan perubahan itu, akhirnya menjadi buah mulut sekeliling. mulakan secara perlahan, sediakan senarai semak ringkas. permulaan hijrah, lebih kepada persiapan diri untuk menjadi individu muslim. perkemaskan ibadah-ibadah sampingan seperti solat rawatib, solat sunat hajat, sedekah, senyum dan lain-lain lagi. istiqamah dalam melakukan beberapa perkara sunat yang dekat dengan kita.

poin kedua, doa. lumrah sebagai hamba yang berlayar diatas muka bumi, sentiasa mengharapkan redha dan pertolongan dari allah. tali pengikat kita dengan pencipta adalah doa. perbanyakkan doa supaya hati terus tabah dan qawiy melaksanakan ibadah. doakan juga semoga allah melahirkan rasa manis dalam ibadah kita, agar kita rajin beribadah.

perbezaannya, individu muslim bermula diri kita sendiri. bilamana individu muslim muslimin bertemu individu muslim muslimat, maka baitul muslim terbina. disinilah kedua-dua memikirkan untuk terus membina baitul haraki ataupun cukup sekadar baitul muslim.

dapat saya rangkumkan dan permudahkan bahawa pembinaan individu muslim itu sendiri punyai beberapa poin :

1. hijrah
2. praktikkan ibadah sunat
3. istiqamah
4. doa

إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ...

“Sesungguhnya setiap amalan hanyalah tergantung dengan niat-niatnya..”. (HR Bukhari dan Muslim)

setiap perbuatan bermula dengan niat. niatkan penghijrahan diri kita kearah individu muslim kerana allah, dengan izinnya dipermudahkan kearah itu. semoag kita beroleh redha dan rahmatnya.

bi-iznillah, fi-hifzillah, fi-amanillah

kalam pemuda,
0026 pagi
30 november 2015

perasaan?

0
COM

kekadang perasaan tu seperti angin, kejap ade kejap takde. analogi yang tersangat mudah. angin? nape angin? dah takde analogi lain? haa...mari nak kongsikan disini.

angin ni...

masa dia ada, punye la bertiup hingga terasa lega seluruh badan. masa dia takde, mula la kite mencari. kekadang tu kita pasang kipas sampai nombor empat pun, tetap terasa bahang. angin? masa ade ni kita tak pernah bersyukur, tapi bila dah takde angin mula kita merungut dan berdoa kepada allah supaya diadakan angin.

begitulah perasaan...

perasaan tu, ada ketikanye baik, ada ketikanye tidak baik. bergantung kepada mood seseorang. bila perasaan dalam keadaan baik, kita mudah lupa bahawa allah yang memberi kebaikan itu. tatkala perasaan tidak baik, kita mula la merungut tak tentu pasal. salah sini, salah sana. semua orang kita nak salahkan. padahal kite jugak yang tak faham term 'ujian perasaan' tu.

wahai sahabat...

perasaan ni kompleks. sekali terusik, bertahun nak sembuh(wah! dah pandai bermadah. hahahaha). itulah perasaan. sangat lembut, sangat keras. berbeza perasaan muslimin dengan muslimat. muslimin ni, kekadang perasaan dia wat-wat keras, tapi sebenarnye lembut cam kapas. hehe. muslimat lak, ada kekadang dia buat je lembut padahal dalam hati tu, perghhh keras macam batu gajah. (annoying giler mamat ni)

sebagai contoh...

kau minat la sorang muslimat ni. kelas a, tiptop! muka pergghhh, pandai, baik, bijak dan esetra esetra. kau dah usha dia, dia pun bagi respon baik. tapi kau takut nak bertindak. last-last kau tengok orang lain kacau jalan kau. mendidih tak? mendidih woi. hehehe. ndak la. tapi mesti ada sikit perasaan tu sedih, nak marah. tapi, rupanya sorang lagi yang minat si dia pun kawan laki kau yang kau baik kat hostel, dalam kelas, pergi jogging dan lain-lain lagi. perghhh....mendidih oi, mendidih....bayar arrr...hehehe.

nak lagi contoh....

kau pigi dinner, then kau maman dengan member sampai habis. habis dinner, ada sesi tangkap gambar. kau punye la nak bergambar dengan si die(kononnye la) tapi segan nak mintak. kau tunggu je mase sesuai. tapi tak berani nak minta bergambar. last-last, truuuuutttt datang kawan kau melenggang pi tangkap gambar dengan die. siap buat macam-macam gaya. fuhhh, menyirap..hahaha.

perasaan?

allah ciptakan manusia dalam keadaan berpasang-pasangan. begitula juge allah letakkan serupa dari kalangan kite tu perasaan. perasaan tu lumrah. kau nak lari ke mane pun, ada perasaan mahu memiliki dan dimiliki. bila hadirnye perasaan tu, maka kita akan reflek diri kite 360 darjah. ye, bukan mudah nak larikan mata tu, haaaa mate. mata......dari selalu tengok dia. nak-nak dekat. susah boh!

dan jika jatuh cinta, teruskan ke step kedua. jangan tunggu lama-lama, nanti dikait orang. hehehe.

ape perlu buat?

perasaan, ubat dia hanya zikir dan alquran. ye, hati tu sifat dia berbolak balik. oooiii hati...sabar la dulu dari nak gundah gulana pun.

"ketahuilah, dengan mengingati allah hati akan menjadi tenang" (ar-rad' 28)

kau berserah kepada allah perihal perasaan. jangan bimbang, bende dah tertulis dia atas sane. luh mahfuz dah tercatat semuanyer. sungguh, hanya allah tempat kite nak berserah dan berdoa. kau ada perasaan kat dia? suka dia? lau ada perasaan, perhebatkan doa. supaya allah dengar doa kita. selalu berzikir dan solat, baca alquran.

kesimpulan, perasaan mampu kita kawal. cuma bagaimana kita kawalnye? hari-hari tengok gambar dia, lalu kau mengadulah kat allah. allah ada dan maha mendengar doa hambanya.

allah, allah, allah. perasaan?

kalam pemuda
12 november 2015
0059

pemuda dalam medan dakwah siasah dan tarbiyyah.

0
COM

dalam putaran masa, aku sempat berjumpa dan berkawan dengan beberapa orang sahabat mahupun ulama dengan pelbagai latar belakang. mereka ini yang membawa definisi islam sebagai ad-deen dan pas sebagai penggerak islam di malaysia. hidup mereka diserahkan sebulatnya kepada jemaah islam, mengabdikan diri kepada perjuangan islam hingga mereka beroleh syahid seperti almarhum tg nik abdul aziz, mahupun almarhum tg harun tayyib.

aku teringat bagaimana hebatnya kisah perjuangan as-syahid imam hassan al-banna, ataupun sheikh ahmad yasin, abdul aziz al-rantisi, sheikh fathi yakan, mustafa mashur dan tokoh-tokoh gerakan islam dunia memperdagangkan kehidupan di dunia untuk kehidupan akhirat. mereka dipenjara, diseksa, dihukum dan ada antara mereka dibunuh hingga bertemu kuntum-kuntum bunga mewangi, sang syahid.

kisah paling dekat denganku adalah kisah pemuda bernama ahmad ammar(abim) dan saifullah idlan(pas). lalu aku tanya pada diri, wahai hati, mampukah kau gagah seperti mereka yang memperjudikan dunia untuk akhirat?

dan bukankah sudah sunnatullah mereka yang membawa islam disisi mereka, dihampar jalan berduri dan kaca? dan disepanjang jalan dipenuhi najis malahan tomahan orang sekeliling. ia tidak akan lekang dan tidak pernah lekang dari diri pendakwah. sungguh, wahai hati, mampukah kau terus bertahan dengan mehnah dan tribulasi dunia?

ya allah, pinjamkan aku kekuatan untuk menghadapi dunia ini. tidak mengapa di dunia aku dibuang, akhirat sana aku bahagia.

april 2015.

kenangan paling manis dalam perjalanan hidupku apabila sempat menjejakkan kaki sekali lagi di rusila, marang. dimana tempat membesarnya al-ulama, sheikh al-hadi atau lebih dikenali tg haji abdul hadi awang. presiden pas merangkap naib presiden ulama sedunia, sebaris dengan dr yusuf al-qardhawi. bulan april menyaksikan tanah rahmat itu dilimpahi beratus ribu hadirin(anggaran adalah 200k dan 70% kehadiran adalah anak muda) menjayakan ijtima alami yang mendatangkan wakil-wakil gerakan islam seluruh dunia seperti hamas, pks dari indonesia dan banyak lagi. dari perbahasan dan ucapan yang diberikan perwakilan gerakan, ini membuka mindaku bahawa gerakan pas sendiri mempunyai rangkaian diseluruh dunia.

disana aku sempat berjumpa dengan ramai tokoh gerakan mahasiswa seperti saudara imran ishak(usim - presiden gamis malaysia), zahirin (presiden gamis terengganu), ustaz nasiruddin hasan tantawi(ajk pas pusat) dan ramai lagi. sempat aku tinggal bersama-sama dengan geng gamis pusat, menyedut sedikit ilmu daripada mereka.

oktober 2015.

masa berganjak, bulan 10 menyaksikan pas sendiri menunjukkan sedikit kekuatannya dengan mengadakan perhimpunan fastaqim 60k di stadium negeri kelantan. sasaran hanyalah sekitar 60k namun limpahan kader agama hingga mencecah 100k kehadiran. ini hanyalah sebahagian jundullah yang hadir, masih banyak yang tersimpan kemas. kader-kader ini yang akan berjuang saat pru14 nanti. jika 100k ini dan yang lain berjiwa islam bertebaran diatas bumi malaysia, insyaAllah pru14  memberi gambaran jelas islam memayungi malaysia. bukan lagi perosak seperti umnobn.

anak muda dalam siasah dakwah serta tarbiyyah!

sehingga saat ini, penyertaan masuk sebagai ahli pas terus bergerak. aku pelik, penganalisis politik menjangkakan bahawa pas bakal lumpuh selepas muktamar lepas, mahupun lumpuh menjelang pru14. namun sebaliknya terjadi. bahkan allah gantikan semakin ramai ahli untuk masuk dan terus beristiqamah bersama pas. anak muda antara penyumbang terbesar kepada pergerakan pas itu sendiri.

dulu, orang takut menyatakan secara terbuka bahawa mereka menyokong pas. namun sekarang sudah berubah, anak muda semakin berani dan lantang membela pas sekiranya pas diusik. bahkan ada yang terus menerus mempertahankan presiden pas dari dihina. jiwa mereka hidup seumpama bunga yang kembang diwaktu pagi. aku yang melihat landskap perubahan ini terikut bersemangat membawa islam dalam acuan yang sebenar.

kita adalah mata rantai perjuangan rasulullah. kita bukan pemula kepada perjuangan islam, tapi kita menyambung perjuangan.

kita tidak punyai banyak masa menjelang pru14. teruskan bergerak dan teruskan beristiqamah hingga kemenangan. banyak lagi kerja yang perlu dibuat dan diselesaikan. hingga nanti, biarlah pas yang memerintah malaysia. amin.

pesanan demi pesanan dari almarhum tg nik aziz berlegar dalam kepala menandakan bahawa anak muda mesti melibatkan diri kedalam jemaah. jika bersendirian tanpa jemaah, ibarat kambing terkeluar dari kumpulan kambing, menanti masa untuk dibaham. perbanyakkan amalan wajib dan sunat sebagai tambah nilai untuk kemenangan islam. sebagai mana contoh askar sultan muhammad al-fateh yang menjadikan qiamullail hamparan tidur mereka.

"islam datang secara dagang, kembali juga dagang. beruntunglah orang-orang yang merasai dirinya dagang"

akhir kalam, aku menyeru sahabat-sahabatku untuk berintima' dengan jemaah islam pas. dengan izin allah, kita menuju kepada sebuah kerajaan islam.

kalam pemuda
0105 pagi
6 november 2015

gembira

0
COM

sela masa yang begitu sekejap, umpama kelipan mata. sedar tidak sedar, aku berada dihujung semester. dirasakan baru semalam mendaftar masuk, kini cuti menginjak mendekati aku.

cerita 1.

"min, kandar nak tanya sedikit"

"ye..."

dan dia mula bercerita. aku diam seketika. berlagak bagai seorang abang mendengar cerita adik. usai solat, kami parking sekejap di satu sudut surau. antara banyak-banyak persoalan, dia terjah soalan berkaitan baitul muslim. aku hanya senyum.

biasanya, setiap waktu solat pasti muka dia berada disebelah aku. pasti! hampir setiap malam dia ada. aku pula yang serba salah. aku tahu, dia mahu berkongsi cerita dan bertanyakan pendapat, tapi aku sebolehnya mahu mengelak bila berbicara berkenaan hati. bimbang dia pula bertanya keadaan aku.

cerita 2.

wassap berbunyi.

selesai perbincangan kerja, adik mpp lanjutkan pertanyaan mengenai satu persoalan. dia terangkan keadaannya yang pernah menolak lamaran seseorang. dan seseorang tu yang sangat aku kenal dan rapat sejak aku jejakkan kaki disini.

ingin sahaja aku katakan kepada adik mpp, namun dalam bahasa penuh hikmah dan dalam satu ruang lingkup sebuah pengharapan. aku terangkan bahawa dahulu mungkin adik mpp itu menolak lamaran dia kerana ego ataupun tidak berfikir panjang. dan sekarang dia menyesal.

sahabat, ingin aku katakan disini. aku berada dipersimpangan dua jalan. adik mpp perlukan pertolonganku, namun disisi satu lagi, aku punyai rahsia besar si dia. jika rahsia besar itu diketahui, hancur luluh hati adik mpp.

cerita tiga.

"min, saya rasa dia minat awak.."

aku senyap sahaja. hampir pekakkan telinga. tapi kata-kata itu amat mendalam. lalu aku katakan pada empunya suara bahawa aku takut membawa harapan orang lagi. titik.

aku hampir menamatkan amanahku, tidak sanggup lagi menerima amanah ataupun harapan orang kepadaku. jika aku sukakan seseorang, cukup aku diam. jika seseorang sukakan aku, tidak perlu aku tahu. cukup allah perantara kita semua.

cerita empat.

3 november 2015.

khamis ni bakal menghabiskan dua kertas terakhir. selepas itu aku bebas. aku terbayang mahu kembali ke lata chepor, menghirup udara segar, mentadabbur alam. namun, aku tangguhkan dahulu kerna hujung minggu ni ada program anjuran lajnah dakwah. namun bukan aku pengarahnya.

insyaAllah, berkumpul dengan ahli lajnah. merupakan mad'u kita. tautkan hati-hati kami ya Allah.

***

"min baik, pandai"

aku senyum. persis matanya, alunan suaranya, gaya percakapan saling tidak tumpah.

"kalo ti kenal min dari sekolah dulu, ti akan tengok min sebagai budak nakal. tapi titik perubahan semuanya bermula tika min masuk ump. masuk usrah. disitu la min berubah"

"yeke? nakal? tak baik? betul ke? macam tak percaya"

"ye...berbeza dari sekarang"

dan aku terus senyum sambil mengait kenangan-kenangan lama.
usrah? sungguh aku rindu bulatan gembira. sungguh, juga suka melihat gayanya.

kalam pemuda
0030
4 november 2015

meniti teratak terakhir

0
COM

30 oktober 2015

lengkap perencanaan allah bagi seorang manusia bernama muhaimin menggalas amanah sebagai lajnah dakwah. ini tidak bermakna aku sudah melepaskan jawatan. amanah tetap berjalan, tapi tiada program besar melibatkan lajnah dakwah sebagai 'program koordinasi' ataupun tulang belakang.

dalam meniti hari terakhir, malam ini malam yang paling aku gembira kerna kami, badan dakwah dan majlis perwakilan pelatih bersama-sama duduk dan menggembleng tenaga menyempurnakan tugasan dan program amanat pengarah kolej.

ya, aku berada dalam fatrah peperiksaan akhir semester. pembantu aku juga dalam fatrah peperiksaan akhir. hinggakan kami terpaksa melepaskan tanggungjawab dan amanah dalam mengendalikan program majlis amanat pengarah. lalu aku berikan kepada biro kerohanian yang bernaung dibawah lajnah dakwah. alhamdulillah, syukur mereka punya kekuatan dan menyiapkan tugasan yang diberikan.

usai program dan melayan tetamu kehormat, aku kedapur melihat keadaan. sungguh, sudah lama tidak aku rasai suasana yang begitu gembira. melihat gelak tawa dan kemesraan antara mpp dan badan dakwah. dulu, acap kali kedengaran terdapat blok pelajar antara mpp dan badan dakwah. dengan agenda bidas membidas dan masam muka. namun, itu hanya khabar angin. buktinya sudah nyata di depan mataku. kami mesra. ya! kami seperti adik beradik. dan tidak dinafikan kadang kala adik beradik jugab bertengkar, tapi air dicincang tidak akan putus. lumrah dalam berkeluarga.

sempat aku kongsikan dan titipkan beberapa poin kepada adik mpp hani dan firdaus. bukan nasihat tetapi lebih kepada perkongsian. mereka teruja, mereka gembira, aku pun gembira. lalu teringat poin dimana tingkatan ukhwah paling tinggi adalah ithar, iaitu melebihkan sahabat berbanding kepentingan sendiri. poin sama bilamana bekerja dalam sebuah badan or jemaah mahupun gerakan islam, perlebihkan sahabat berbanding diri kita sendiri.

lalu aku membawa diri ke tempat sunyi, berfikir. semakin jauh aku lari dari amanah, semakin hampir ia mengikuti aku. sungguh, niat aku ke sini bukan untuk menggondol gelaran mahupun membina nama. niat aku bekerja dalam diam. namun, allah punya perancangan yang baik. "wamakaru wamakarallah, wallahuma kirin".

dan aku berjalan, terus berjalan. hanya allah tahu masa depanku.

ya allah, diri ini telah ku wakafkan untuk agamamu. maka, caturkanlah diri ini untuk agamamu. akhir, pertemukanku dengan syahid dan syurgamu. nikmat paling besar adalah bertemu denganmu di syurga.

istiqamah hingga kemenangan!
profesional istiqamah!
pemuda "jemaah islamiyyah fi malizia" (فاس)

kalam pemuda
jam 0049
31 oktober 2015

bos vs ketua?

0
COM

bos / ketua?

setiap saat aku tanyakan soalan sama kepada diri. siapakah aku? bos ataupun ketua? setiap kali itu juga jawapan di sampaikan melalui pengerusi aku merangkap ketua bahagian dakwah islam di sini. beliau selalu berkongsi cerita perihal bos vs ketua. tiap kali itu juga aku menggigil takutnya amanah yang diberikan.

oh amanah! sungguh kau terlalu berat.

jawapan yang diberikan menyentapkan aku. seluruh pembuluh darah terasa kejang sekelip mata. beliau menerangkan satu per satu apakah bezanya bos ataupun ketua. dengan nada serius, beliau terangkan sedikit demi sedikit kerja yang dilakukan bos mahupun ketua. allah, sungguh aku takut.

bos?

sebut sahaja bos, pasti dalam minda terbayang satu pita rakaman dari televisyen bagaimana seorang pekerja dimarahi bos. bos lebih sinonim berada di pejabat, iaitu berada di sektor awam dan swasta. bos dinilai dari sudut tangga gaji mahupun pengalaman bekerja. makin tinggi gred seseorang, makin tinggi kedudukannya dalam sebuah hirarki jabatan.

bos sifatnya suka mengarah, dan memberi arahan. kadang kala arahannya bertentangan dengan nilai moral masyarakat setempat.
sifatnya tegas dalam memberi arahan, dan arahan itu tidak dapat tidak mestilah dilaksanakan tanpa bantahan. kadang kala, sikapnya yang tegas tanpa tolak ansur dengan pekerja menjadikan bos dijauhi dan tidak disenangi oleh pekerja. itulah sifat seorang bos.

ketua?

namun berbeza pula sifat seorang ketua. ketua memainkan peranan yang lebih besar berbanding menjaga organisasi dibawahnya. ada pula ketua ini sifatnya tegas tapi dalam penuh kelembutan, penyabar, bertolak ansur, arahannya berpaksikan islam dan kata-kata dari mulutnya sebagaimana akhlak seorang ketua islam. kehebatan ketua ini boleh dilihat bilamana orang bawahannya susah, dia yang mula tampil memberi bantuan dan sokongan. masalah dalam bahkan luar mampu diselesaikan dengan cara paling berhikmah. itulah kehebatan ada pada seorang ketua.

aku teringat kisah empat khalifah menjadi ketua sebuah negara. bertapa berhikmah dan berhemah dalam mengendali sebuah kerajaan islam. sebagai contoh, kisah umar yang berjalan malam disekitar kota mencari permasalah penduduk. akhirnya dipertemukan dengan sebuah keluarga, anak dan emak. si emak sedang menggoreng batu untuk makanan anaknya yang lapar. ya! ibunya menipu anak-anaknya dengan mengatakan makanan akan masak sebentar lagi, namun lama ditunggu hingga si anak tertidur.

kisah yang sangat terkesan dihati. khalifah umar terus memecut ke gudang simpanan gandum untuk mengambil gandum bagi pemberian kepada keluarga miskin tadi. lihatlah bagaimana seorang ketua menjalankan amanah dengan penuh teliti. sangat menyentuh jiwa.

aku mula terfikir, begitu berat tugas yang dipikul tuan guru presiden pas haji abdul hadi awang yang menggerakkan gerakan islam pas di peringkat negara khususnya, di peringkat dunia amnya. begitu juga ds najib yang menggalas tugas sebagai perdana menteri negara malaysia serta presiden bn. dua tugas yang memerlukan seseorang berjiwa besar memikulnya. sungguh, amanah kedua-dua batang tubuh ini memerlukan keringat yang banyak, tenaga yang jerih dan perit.

akhirnya, aku membukam sendirian. betul kata-kata ketua aku. sikit pun tidak salah, malah dia penuh berhikmah mengeluarkan idea bernas beliau kepada aku. perbincangan kami berkisar amanah, terus lumat dikisar untuk aku minum. sebelum akhir, dia titipkan sesuatu kepada aku. satu amanat. umpama satu wasiat, wasiat yang keramat. yang membuatkan aku merasai dunia makin gelap. makin gelap dan makin gelap.

badan dakwah 2016, aku?

tidak :'(

kalam pemuda,
26 oktober 2015
0105 pagi

kenaikan tol : relevankah?

0
COM

sebelum bermula, saya selaku seorang mahasiswa ingin menyampaikan ucapan tahniah kepada gabenor negara yang bertungkus lumus menyelesaikan kemelut ekonomi negara dari barisan menteri dan tidak keterlaluan saya katakan juga disini daripada penyamun negara.

15 Oktober menyaksikan kenaikan takrif tol di 6 lebuhraya dalam negara. ada darinya kenaikan melampau. kajian dari pas menunjukkan :

Peratusan kenaikan tol kali ini agak melampau – di mana ada lebuh raya yang menyaksikan kenaikan setinggi 80% seperti SILK, 67% seperti Akleh, 54% seperti Besraya, 50% LKSA dan Smart, manakala 10 lebuhraya lain menyaksikan kenaikan antara 17% ke 44%.

indikator :
Lebuhraya
Harga Lama - Harga Baru
Peratus

SILK
MYR1.00 -MYR1.80
80%

Akleh
MYR1.50 - MYR2.50
67%

Besraya
MYR1.30 - MYR2.00
54%

Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (A Impian)
MYR0.60 - MYR0.90
50%

SMART
MYR2.00 - MYR3.00
50%

Lebuhraya Pantai Baharu
MYR1.60 - MYR2.30
44%

Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (Sri Muda)
MYR1.20 - MYR1.70
42%

Guthrie
MYR1.40 - MYR1.90
36%

MEX (Salak)
MYR1.50 - MYR2.00
33%

Latar
MYR2.00 - MYR2.50
25%

DUKE
MYR2.00 - MYR2.50
25%

Lebuhraya Karak (Gombak)
MYR5.00 - MYR6.00
20%

MEX (Putrajaya)
MYR2.50 - MYR3.00
20%

Lebuhraya Karak (Bentong)
MYR3.00 - MYR3.50
17%

nukilan dari Timbalan Presiden PAS

hari ini, menteri kerja raya menerusi akhbar menyatakan bahawa kenaikan tol adalah untuk bantuan pembangunan, sedangkan umum tahu cukai gst yang menyembelih rakyat dikutip atas dasar pembangunan. tidak cukupkah lagi cukai yang dikutip? hingga terpaksa menaikkan kadar tol? kemana perginya hasil gst? masuk ke dalam poket pm sebanyak rm2.8 bilion lagi? dan dimana janji dalam manifesto yang dibawa umnoBN dalam pru13 yang berjanji membantu rakyat?

pas begitu komited membawa agenda membanteras kebobrokan yang dibawa umnoBN. jika dibiarkan kerosakan umnoBN mencanang negara, pasti hasilnya nanti negara tergadai. dengan nilai mata wang yang jatuh, serta perjanjian tppa yang disembunyikan dari mata rakyat, tidak mustahil umnoBN ini adalah perompak akan terus merompak hasil bumi di malaysia.

akhir, saya juga ingin menyampaikan ucapan tahniah kepada tun dr mahathir yang begitu semangat mengasak dato' seri najib setiap penjuru. saya menyokong baik slogan yang sebelum ini dibawa mahasiswa kepada najib, "dari putrajaya ke penjara". ucapan tahniah ini tidak bermaksud saya menerima dan menyokong tun mahathir sepenuhnya, cuma menyokong sebahagian usahanya. jika selepas ini tun mahathir juga berkelakuan seperti najib, tidak mustahil pas dan seluruh penduduk malaysia amnya mengasak tun pula hingga ke hujung.

penulisan dari hati,
kalam pemuda
14 oktober 2015

pemandangan

0
COM

pemandangan disini sangat indah, sangat tenang. sebulan lepas, aku sempat keluar sekejap. menuju ke lata. di sana ada air terjun yang mengalirkan air yang sangat jernih. aku sempat turun ke sungai untuk merasai sejuknya air mengalir.

benar, ciptaan allah sungguh hebat. aku pilih salah satu batu yang besar dan tinggi. aku daki lalu bersimpuh diatasnya. tangan meraba telefon pintar. aplikasi iquran dibuka. sempat aku habiskan satu surah, ar-rahman sebelum pulang.

ya! mentadabbur alam dikelilingi pokok, bukit bukau dan gunung ganang mengingatkan kita kepada pencipta. ya! kita sangat kerdil berbanding dengan besarnya kuasa si dia. air sungai yang mengalir beratus-ratus tahun tidak pernah kering, tahukah siapa yang mengalirkan air tersebut? pasti kita terfikir ada satu kuasa yang maha hebat mengawal atur kitaran alam.

betul! itulah allah.

usai mentadabbur alam. aku dongak ke langit. mencari titik dimana kita menginsafi diri bahawa kita adalah makhluk yang maha kecil. tiada daya upaya mahu melakukan sesuatu tanpa izinnya. masakan aliran air, binaan empangan buatan manusia pun selalu pecah. inikan pula mahu mengawal atur aliran air.

sekali lagi aku masuk kedalam air. merasai nikmatnya kesejukan air. ya allah, aku ingin hadir sekali lagi untuk mentadabbur alammu. dengan izinmu, suatu hari nanti aku kembali lagi. dengan izinmu, aku bawa kawan-kawanku bersama mentadabbur keesaan dan keagunganmu ciptaanmu.

kalam pemuda
lata chepor, bulan 9
0040
12 oktober 2015

tinta bertanda pesimpangan

0
COM

minggu yang sedikit meletihkan. beberapa bulan lepas, aku sempat bertemu doktor. pertama kali aku bertemu doktor untuk rawatan kesihatan keseluruhan. doktor mengesyorkan aku perbanyakkan berehat, juga awalkan tidur. kerana aku disuspekkan dengan satu penyakit. aku hanya senyum kepada doktor.

minggu demi minggu berlalu, kerja makin bertambah. belajar juga makin payah. dari kimia, beralih kepada biologi serta fisiologi. 100% aku perlu mula dari bawah. berbekalkan keinginan dan minat untuk jadi jurutera kimia suatu tika dahulu, aku gagahi belajar. alhamdulillah. sekarang aku makin faham.

peperiksaan tengah semester memang 1001% berbeza dengan cara universiti. disini kami dilatih supaya tidak meniru dan memberi tiru. syukur, aku memang nakal. suka meniru. hehe. dengan adanya peraturan begini, mampu mendidik budak seperti aku supaya lebih berdisiplin dalam peperiksaan.

minggu lepas, hari raya aidiladha. hari raya korban. sedar tak sedar, dah hampir seminggu berlalu raya. tahun ni tidak meriah seperti tahun-tahun sebelumnya kerana adik beradik ada yang belajar jauh. tahun ni tahun pertama beraya tanpa baju baru, tapi syukur. allah gantikan baju baru dengan kasih sayang sebuah keluarga yang hebat. aku bersyukur atas kurniaan allah. siapalah aku tanpa mereka, keluargaku. aku berjuang untuk agama, tanpa redha mereka, tiada makna perjuanganku.

aku hampir lupa, sudah berbulan aku tidak hiraukan telefon. whatsapp hanya berlegar berkenaan kerja di kolej. tanpa aku perasaan, jari membelek mesej-mesej lama. banyak mesej di bawah. antaranya mesej mama, mesej sahabat baik nahdi sani hakim, mesej kawan di ump, mesej dari sahabat sekampung supaya pulang awal kerna ada program, serta mesej seorang sahabat. aku belek, baca dengan teliti. sudah agak lama aku diam. tenang.

28/9/2015

esok ujian amali makmal pembuatan ubat. setiap pelatih yang berada dalam kos ini wajib menduduki ujian amali ini. markahnya agak tinggi. sungguh, aku cuak, takut, gentar, resah. sebab itu aku mencoret dalam ruang masa 10 minit sebelum lelapkan mata. aku mahu kongsikan sedikit di laman maya. menulis itu adalah hidupku.

ps : doakan yang terbaik untukku esok. sungguh! diri ini perlukan semangat dan doa dari sahabat!

ps : alhamdulillah, sempat dapatkan dua buah buku, drakula dan sebelum aku bernikah : memeluk sempurna :)

ps : rindu sebenarnya. namun aku perbanyakkan doa. supaya hati ini sentiasa tenang.

kalam pemuda
29 September 2015
0108 pagi

siasah

0
COM

aku perasan, angin perubahan landskap politik malaysia mula menaik sekarang. dengan penubuhan pasma, seterusnya ghb dan akhirnya pan(parti amanah negara) menjadikan satu titik tolak kepada keberjayaan pas dalam wadah siasah peringkat nasional. tambah lagi, kebajetan dan kepincangan yang berlaku dalam umnoBN sebagai nilai tambah kepada sosok mata orang sekeliling menilai kepimpinan najib.

aku termenung,

saat ini, angka 1 dolar bersamaan 4 ringgit malaysia tetap bermain di ruang legar kotak pemikiran. ah! kadang kala penat berfikir, tapi entah kenapa. aku pemuda yang diberi otak dan akal berfikir.

tengok sahaja negara, sibuk bini pm bergelek-gelek pinggul bersama isteri wakil-wakil umnoBN semasa majlis pertandingan badminton di sini, rakyat pendapatan sederhana dan rendah mula resah dan gelisah. dulu, ibaratnya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. namun sekarang, kais pagi belum tentu mampu makan kerna dibelenggu gst yang dicanang kerajaan.

sekarang, nilai 2.6 bilion yang dikatakan derma hanya retorik najib dan kroni untuk menutup penipuan songlap duit. angka itu mampu membangunkan modal insan dengan pengisian agama. namun begitu, duit itu masuk ke bank peribadi dan najib senyap membisu seribu bahasa. bila diasak, banyak perintah dari tangan ghaib yang melakukan tangkapan serta penahanan kepada individu yang menentang najib.

ghb juga melengkapkan rencana allah. dengan keluarnya sebahagian bekas pimpinan yang tidak bertunjangkan islam dari pas, maka allah bersihkan pas dari mereka yang punyai dua kerja dan tidak ikhlas. dan allah gantikan berpuluh ribu anak muda yang menyokong dan mendokong perjuangan pas saat ini. kader agama ini bertebaran berterusan di atas muka bumi allah.

ya allah, selamatkanlah kami dari kebinasaan yang dibawa umnoBN serta tangan-tangan yang membawa kepada keruntuhan gerakan islamiyyah pas. suburkan usrah dan tautkan hati-hati kami sebaiknya dalam melakukan kerja islam. ya allah, kami punya anak muda yang hebat, insyaAllah anak muda ini membantu kejayaan dalam menegakkan islam di bumi malaysia.

sekian,

tinta cinta
0206
19 September 2015

untitled bla bla bla,

0
COM

1.

terduduk di penjuru katil, termenung. terasa penat, ubah tempat duduk. ke kerusi, sambil lihat senarai kerja yang belum selesai. syukur, hampir kesemua selesai. hanya tinggal pencarian bilal solat jumaat. allah bagi aku sibukkan diri, tersangat sibuk. supaya aku mampu fokus pada gerak kerja Islam.

termenung,

ya Allah, patutlah TG Yusuf Rawa, as-Syahid Ustaz Ibrahim Libya, almarhum TG Harun Tayyib hatta TG Nik Abdul Aziz dikurniakan syahid di dunia. kerna hidup mereka dilimpahkan seluruh jiwa raga kepada Islam. dalam pemikiran mereka, hanya agama. tidak hairan mereka syahid seperti syahidnya Sheikh Ahmad Yasin, ataupun dipenjara jasad seperti Dr Morsi namun batin mereka bebas seperti burung-burung di udara.

termenung,

sahabat datang lagi. tapi kali ini sahabat penggerak dakwah disini. taklifan diberikan kepadaku membuat aku makin matang memikirkan masalah umat. teringat satu kata-kata ini :

"aku merindui pemuda/pemudi yang setiap masa dalam hidupnya memikirkan masalah umat" - Imam Hasan al-Banna

hampir menitis air mata. siapa pemuda yang disebut as-syahid sheikh imam hasan al-banna kalau bukan diriku?

titik.

2.

"abang min, macam mana nak buat ni?", adik su lajnah bertanya kepadaku.

"begini begini begini", terangku sambil tersenyum.

aku suka tengok muka dia. muka shiham. orangnya baik. adik yang baik. insyaAllah, aku akan kaderkan dirimu menjadi kader agama yang hebat. sehebat umar ataupun abu bakar. ataupun kau mahu menjadi khalid? hebat strategi perang. shiham, dirimu mampu aplikasikan strategi khalid dalam politik semasa, mengalahkan musuh Islam yang mencanang negara Malaysia sekarang.

3.

"min, bila seseorang berzina, adakah solatnya diterima?", tanya seorang sahabat.

terpana. tidak mampu aku jawab soalan itu. aku bukannya sefaqih ahli agama. bukan tempat rujukan. aku baru mengorak langkah untuk berubah. cepat-cepat aku tukar soalan tersebut kepada analogi supaya dia faham. si bertanya mampu faham sebaiknya.

aku bukan ulama. aku professional yang menyokong ulama. dari kejuruteraan kepada perubatan. sangat lain. namun, lembayung aku dan kau adalah ulama. disitu tempat rujukan kita sebenar

4.

"min, ni ehem-ehem ni. taknak tegur ke?", usik seorang sahabat muslimat. diorang gelak. si ehem-ehem tersenyum sipu-sipu.

aku hanya senyum. senyum meleret tersipu-sipu malu. siapa tak malu kalu diusik dengan muslimat? tapi aku tetap senyap. hahaha.

disini, perang sudah bermula untuk mencari pasangan hidup. aku senyum melihat gelagat adik-adik. kadang kala, yang sempat aku nasihat. aku nasihat. tapi tetap ada terlepas pandang.

5.

bilik aku menghadap banjaran titiwangsa.sungguh, setiap pagi allah hamparkan pemandangan yang indah. sangat indah. menghijau sejauh mata memandang. hanya allah tahu betapa hati itu merindui saat dahulu. saat mula-mula aku melibatkan diri ke dalam usrah.

usrah?

:)

sekian,
kalam pemuda
0049
September 18 205

tidak bertajuk 1

0
COM

aku masuk ke bilik mesyuarat. katanya ada perjumpaan. aku mengikut sahaja. kerna aku pelatih baru. segala peraturan harus diikut. sampai sahaja, aku lihat ramai muka-muka baru. allah, ramainya perlu aku taaruf. ada antaranya sudah kenal, ada antaranya perlu kenal.

aku labuhkan sandaran  ke kerusi di belakang meja, tapi aku disuruh kehadapan. rapat dengan meja. aku mengikut sahaja. detik sela masa berjalan, seorang demi seorang masuk. akhirnya presiden masuk. terus ke meja. senyumannya, mukanya. sungguh membuatkan aku senang.

dia mulakan mesyuarat. kata-kata dan ayatnya sungguh tertib. syukur. dari caranya, dapat aku simpulkan dia seorang yang sangat lembut dan teratur. sukar marah dan penyabar. sepanjang tempoh pengenalan, dia terangkan beberapa kerja persatuan/kelab ini. aku tetap tekun walaupun ada mata melihatku.

akhirnya, saat diumumkan ajk penggerak sesi 7/2015. seorang demi seorang disebut oleh tuan presiden. bermula dari mt, exco dan biro. usai pembentangan nama dan jawatan mt, aku lega dan mengeluh panjang. saat ini pula dilafazkan senarai exco sesi 7/2015. dari satu exco kepada exco lain, namaku tiada. sampailah.....

aku seakan tidak percaya. mahu ditelan air liur, kering di tekak sahaja. aku tergamam, tunduk ke bawah meja. terfikir. berligat kotak fikiran berfikir bagaimana nanti aku mahu hadapi kawan-kawan? apa persepsi mereka kepadaku? apa yang aku mahu katakan?

aku senyap sepanjang mesyuarat. aku tekad, selepas mesyuarat mahu bertemu presiden. tapi dia tahu dan dapat menghidu gerak feel aku. akhir mesyuarat, dia lontarkan beberapa potong ayat dari al-Quran seperti :

Surah Muhammad, Verse 7 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu."

Surah As-Saff, Verse 10 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?"

Surah As-Saff, Verse 11 :

تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

"Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)"

juga beberapa cerita berkenaan perjuangan rasulullah. aku mula bertambah membukam.

secara sah dari hari tu, hingga hari ini. aku ditaklifkan amanah yang tersangat besar. banyak suara-suara sumbang namun aku tetap berjalan. sungguh sahabat, aku tidak impikan jawatan jauh sekali mahukan jawatan. cukup aku sebagai hamba dalam gerak kerja dakwah. aku kader gerakan islam. aku ditanam sifat bekerja kerana allah, bukan jawatan.

tapi, setiap perancangan allah ada hikmahnya. aku terima dengan hati terbuka. mula mencorak langkah demi langkah. insyaAllah, antara
pelajaran dan dakwah. dua-dua penting kepada aku. insyaAllah. aku cuba sebaiknya membawa amanah ini. aku tidak mahu diri dhaif ini diserang oleh tomahan orang.

ps : taklifan yang sangat besar. insyaAllah aku akan cuba.

(ada seorang muslimat yang bagus caranya, baik katanya, manis perwatikannya. aku lihatnya selalu hadir ceramah anjuran exco aku, hadir usrah anjuran exco aku. hebatnya muslimat ini)

kalam pemuda,
0158 pagi
16 september 2015

infiru kifafan wa tsiqala! istiqamah hingga kemenangan!

Kim Jong Kook (김종국) - Loveable [Hangul + Romanization + English]

0
COM
Album: This Is Me
Song: Loveable
Artist: Kim Jong Kook
Released: July 1, 2005

Kim Jong Kook - Loveable (MV)

Romanization:

Whoa meoributeo balkkeutkkaji da sarangseurowo
Whoa niga naui yeojaraneunge jarangseureowo
Gidarimi jeulgeobgo, ijen gonggimajeo dalkomhae
Ireohke neoreul saranghae

Sesangi himdeureodo neol bomyeon
Maeume barami tonghae
Ireon ge saneun geoji ireon ge haengbokiji
Ijeya neukkige dwasseo naneun

Onjongil uulhaedo neol bomyeon
Meorie haetbichi deureo
Ireohke nollaunge sarangiji
Gidarin borami isseo

Jinanbeon sarangcheoreom ulkkabwa
Hanchameul mangseoryeotjiman
Bochaeji anhgo nareul gidaryeojun neo
Pyeonanhage seumyeodeureowa

Whoa meoributeo balkkeutkkaji da sarangseurowo
Whoa niga naui yeojaraneunge jarangseureowo
Muttukttukhadeon naega jongil shinggeulbeonggeul utjanha
Daeche naege museun jiseul hangeoya

Whoa geurimjawa dwit moseubkkaji sarangseureowo
Whoa bukkeureoun aejeongpyohyeondo jayeonseureowo
Gidarimi jeulgeobgo ijen gonggimajeo dalkomhae
Ireohke neoreul saranghae

Neol haengbokhage haejugi wihae
Naega nal akkige dwasseo
Nae moseub naega bwado ije jogeumeun
Gwaenchanheun nomi doen geot gata

Whoa meoributeo balkkeutkkaji da sarangseurowo
Whoa niga naui yeojaraneunge jarangseureowo
Muttukttukhadeon naega jongil shinggeulbeonggeul utjanha
Daeche naege museun jiseul hangeoya

Whoa geurimjawa dwit moseubkkaji sarangseureowo
Whoa bukkeureoun aejeongpyohyeondo jayeonseureowo
Gidarimi jeulgeobgo ijen gonggimajeo dalkomhae
Ireohke neoreul saranghae

Whoa nana nana nanana nana nana nanana
Whoa nana nana nanana nana nana nanana
Saramdeuri modudeul bureowoseo gyeondil su eobtge
Geureohke uri saranghae

Ooh hangajiman yaksokhae sesang kkeutnal ttaekkaji
Naegeman sarangseureobgi



English:

Whoa you're loveable from head to toe
Whoa I'm so proud to to have you as my girl
Waiting is fun now and even the air is sweet
So I love you

When the world is hard to bear, once I see you
I can feel the breeze upon my heart
Is this living or is this happiness?
Whatever it is, I'm feeling it now

Even if my whole day was gloomy, once I see you
I can feel the sunlight on my hair
Is this surprising feeling love?
It is worth the wait

I was afraid I'd cry like my last encounter with love
So I hesitated
You waited for me without complain
You came easily to me

You're loveable from head to toe
I'm so proud to to have you as my girl
I was always so stiff but now I smile all day
What have you done to me?

Even your backside and shadow are loveable
My affection comes naturally
Waiting is fun now and even the air is sweet
So I love you

So that I can make you happy
I've been taking care of myself
Even in my eyes
I feel like I'm a decent guy now

You're loveable from head to toe
I'm so proud to to have you as my girl
I was always so stiff but now I smile all day
What have you done to me?

Even your backside and shadow are loveable
My affection comes naturally
Waiting is fun now and even the air is sweet
So I love you

Whoa nana nana nanana nana nana nanana
Whoa nana nana nanana nana nana nanana
So that other people are so jealous they can't stand it
Let's love each other

Ooh just promise me this one thing that until the end of the world
You will only be loveable for me



Hangul:

워 머리부터 발끝까지 다 사랑스러워
워 니가 나의 여자라는게 자랑스러워
기다림이 즐겁고 이젠 공기마저 달콤해
이렇게 너를 사랑해

세상이 힘들어도 널 보면
마음에 바람이 통해
이런 게 사는 거지 이런 게 행복이지
이제야 느끼게 됐어 나는

온종일 우울해도 널 보면
머리에 햇빛이 들어
이렇게 놀라운게 사랑이지
기다린 보람이 있어

지난번 사랑처럼 울까봐
한참을 망설였지만
보채지 않고 나를 기다려준 너
편안하게 스며들어와

워 머리부터 발끝까지 다 사랑스러워
워 니가 나의 여자라는게 자랑스러워
무뚝뚝하던 내가 종일 싱글벙글 웃잖아
대체 내게 무슨 짓을 한거야

워 그림자와 뒷 모습까지 사랑스러워
워 부끄러운 애정표현도 자연스러워
기다림이 즐겁고 이젠 공기마저 달콤해
이렇게 너를 사랑해

널 행복하게 해주기 위해
내가 날 아끼게 됐어
내 모습 내가 봐도 이제 조금은
괜찮은 놈이 된 것 같아

워 머리부터 발끝까지 다 사랑스러워
워 니가 나의 여자라는 게 자랑스러워
무뚝뚝하던 내가 종일 싱글벙글 웃잖아
대체 내게 무슨 짓을 한 거야

워 그림자와 뒷 모습까지 사랑스러워
워 부끄러운 애정표현도 자연스러워
기다림이 즐겁고 이젠 공기마저 달콤해
이렇게 너를 사랑해

워 나나 나나 나나나 나나 나나 나나나
워 나나 나나 나나나 나나 나나 나나나
사람들이 모두들 부러워서 견딜 수 없게
그렇게 우리 사랑해

우 한가지만 약속해 세상 끝날 때까지
나에게만 사랑스럽기 

kookie <3 commander <3 sparta
kjk

*********************************************************************************

Aku bukan jenis yang suka dengar lagu luar nih, sebab sokmo dengar lagu nasyid je. hahaha. tapi siyes! first time dengar lagu ni, aku jadi suka dengar. lagu "Loveable(Sarang Surowo)" nyanyian Kim Jong Kook. mane aku dapat lagu ni? aku mula suka dengar lepas kene "paksa" tengok cite Running Man(ala cite variety show Korea tu). aku lak suka tengok cite variety show ni. lepas tengok se episod, lucu giler. naik se episod. lepas se, se lagi. hahaha. lagu Loveable ni macam lagu tema RM la. tapi yang bestnye, lirik dia. dalam lirik dia tu sangat sedap. mendalam.

time2 aku dok sorang2, aku suka gak pasang lagu nih. bukan ape okey, saje dengar. hahaha. ni pun copy lirik dari blog org, arap nak wt sendiri. berjanggut. hehehe. agpun, suara dia pun best. badan sado, suara comel. hehehe.

okey la, dengar sendiri. jangan cakap aku tak payung. nak payung camne, kat sini hujan. aku nak guna payung tu. hahaha (punchline x masuk)

okey, assalamualaikum. sarang surowo yeay!

Contengan Jalanan

1
COM

"It may take hundred thousand years to build a friendship, but it just take a minute to break a friendship"

Dear friend,

It may hard to me to explain all this mess things. But surely, the person that I'll story about also not the best guy to make a friend.

Built about several years, a single relationship built base on friend. After another years passing, the relation become strong and stronger. Every single word look worth, although it just a simple problem.

More than that, it about 'friend'. More than friend, it about...

First letter, a "L" letter.

Consist of four letters.

Oh man! How can one of the friend fall into the trap while the other just like before. The other just look her friend as a friend. Not more than that. Not a single word!

But when the time come, they had a conversation. A long conversation. One side chose the best for his future planning, while the other still with her own way.

An just in time, when the day come. The other friend decided to gave a final answer. The answer that made all the world dark for him.

Oh man!

Such a defect guy!

Such a weak guy!

Such a....

Nevermind.

Then, the guy take another route. Different from his friend. Why? I know why but I can't tell you why. You have to find the answer yourself.

Every single night, he always pray. Deep in his heart, he want the relation like before. He dream to ask how his friend's condition, study and so on.

But,

Deep in his heart, he know that the dream seems impossible.

So,

He choose.

To pray.

To Allah,

Every single day,

Every single night,

That one day,

He will,

Be,

To....

To....

Together with her friend.

Not as a usual friend, but more than a friend. More than a bestfriend. More than close friend.

A 'special' relation.

Toward jannah.

InsyaAllah.

contengan jalanan,
Jam 2335
Jun 11 2015

Khabar

0
COM

Angin petang meniup helaian rambut. Tenang melihat dedaun dibuai angin senja. Nun jauh sana, tergambar lukisan mentari sedang menuju ufuk senja. Dia masih duduk bersimpuh si atas parking buluh, dibawah pokok rendang. Hanya menunggu saat menuju senja.

Dia cukup tenang melihat pemandangan ini. Mana tidaknya, bertahun merantau di negeri orang, akhirnya kembali ke tanah sendiri. Bak kata peribahasa, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Walaupun negeri orang dipenuhi tempat yang cantik, kembali ke kampung halaman adalah satu nikmat yang tidak mampu diungkapkan.

Dalam melayan keindahan alam, dia tanpa sengaja melirik satu persatu watak dalam pita kehidupannya. Ada sahabat yang baik, ada sahabat yang tersangat baik. Namun, lumrah alam ada yang datang dan ada yang pergi. Termasuk pergi selama-lamanya.

Kerap kali dia senyap tanpa berita. Namun semakin hari, makin dia sunyi tanpa sebarang jejak. Bukan apa, dia masih belum bersedia menerima takdir disuratkan kepadanya. Dia cuba membawa diri jauh dari dunia fantasi ciptaan sendiri, namun apabila dia meniti diatas tali masa, acap kali kaki tersadung ke kenangan lama.

Satu wajah terus memainkan simfoni difikirannya. Makin lama, makin jelas gambaran wajah itu. Dia menutup mata sekemas-kemasnya, supaya wajah itu berlalu seperti angin senja yang bertiup nyaman. Namun, usah dikata hilang, makin jelas gambaran wajah di benak hingga di hampir sahaja mengalirkan air mata.

Satu perasaan mula meresap kedalam jiwa. Dingin, hangat. Perasaan bercampur baur. Ada rindu, ada marah, ada geram, ada kesian, ada gembira, ada duka, ada suka. Namun akhirnya, perasaan itu bertukar satu harapan. Harapan yang tinggi menggunung. Dia menguis-uis kaki ke tanah. Satu cara dia menunjukkan perasaan yang kekal tersangat.

Cengkerik mula berbunyi, mengisyaratkan bahawa malam menjengah kembali. Seperti biasa, masa terlalu pantas berlalu. Dia dongak ke awan, sambil berbisik. Apakah sahabat mengingatiku seperti aku mengingati sahabat? Soalan sama diulang banyak kali hingga tidak perasan matahari sudah tenggelam.

Dia bingkas bangun, mengambil selipar. Berlari-lari anak diatas batas. Sampai ke basikal, dia berdiri disisi basikal buat sementara waktu. Mendongak ke langit sekali lagi.

"Ya Allah, tabahkan dan sabarkan hati ini. Aku merindui dia, tapi aku lebih merindui rahmat dan ehsanMu. Semoga dipermudahkan urusanku. Sampaikan salamku kepada dia sahabatku"

Dan dia menaiki basikal, menuju lorong denai kecil kembali ke teratak.

Sekian,

Coretan jalanan, 29 mei 2015
hijau bumi tuhan
khabar dari kampung

Sebuah Pengharapan

0
COM

Harapan,

Harapan itu sifat setiap insani. Harapan itu fitrah setiap yang bernyawa. Harapan itu lumrah dalam kehidupan. Harapan itu yang membawa seseorang terus bertahan, terus gagah, terus berjalan. Andai kata tiada lagi harapan, punah jiwa hancur usaha. Setiap dari kita, pasti punya harapan. Baik harapan yang kecil mahupun harapan yang besar. Cuma bezanya hanya skala harapan yang diperincikan oleh individu itu sendiri.

Harapan,

Harapan melahirkan sifat cekal dalam diri. Mehnah yang berlaku masalah yang terjadi ditempuh agar harapan dapat dicapai. Harapan itu lahir bukan sahaja dari diri yang terdesak, ia juga mungkin lahir dari diri yang menginginkan sesuatu.

Harapan,

Harapan yang cantik sentiasa dipasakkan kerana Allah. Harapan pasti berseri disulam bunga doa. Doa yang tidak jemu. Doa yang sentiasa memberi cahaya pengharapan baru kepada sang berharap. Mereka yang punyai harapan, menyerahkan segala macam perkara kepada Allah. Contohnya mengharapkan manusia. Sang pengharap akan terus menyelitkan doa kepada Rabb supaya apa yang diharapkan dimakbulkan tuhan. Doa, itulah kunci kepada harapan.

Harapan,

Tapi, harus waspada! Jangan terlalu berharap kerna mungkin esok atau lusa, harapan itu yang memakan diri sendiri. Bersederhana dalam berharapkan sesuatu, itulah yang lebih baik. Jangan terlalu ikutkan perasaan. Saat dirimu terlalu berharap, Allah berikan ujian dengan harapan kamu hancur berderai umpama kaca pecah. Tika itu, kembali pada Allah. Pujuk dirimu mendekati Allah. Sungguh, Allah rindukan dirimu. Kerna itu Dia hancurkan hatimu dahulu supaya kamu tidak kecewa selepas ini kerana harapan.

Dan harapan juga, kita harus gagah. Ingatlah, sekali kecewa tidak bermakna seisi dunia kecewa. Perhebatkan pergantungan kepada Allah. Dengan izinNya, harapan pasti akan termakbul suatu hari nanti.

coretan jalanan,
rindu si pengharap / jam 2020
12 April 2015

Sahabat, dengarlah :)

0
COM

Sahabat, rindu itu...

Tika terdetik satu perasaan, perasaan yang mana kau teringatkan seseorang. Perasaan itu ditujukan kepada keluarga mahupun suami isteri, sahabat ataupun orang istimewa, itu tandanya kau rindu seseorang. Analoginya, rindu itu ibarat hembusan angin di benak malam. Kerna tika angin berhembus, badan segar sementara. Apabila angin berhenti, badan kembali terasa bahangnya. Rindu itu juga memancarkan sirna wajah kedalam lubuk ingatan. Lembut bayu menyapa wajah. Alangkah indah bila dirindui dan merindui. Alangkah.

Sahabat, cinta itu...

Jika ditanya berkenaan cinta, aku kira diri ini sangat fakir dalam isu hati. Dulu mungkin hebat bermadah, namun sejak aku menemui tapak baru, dunia itu aku tinggalkan sejauhnya.  Aku pasakkan kebergantungan kepada Allah. Hanya Dia yang memegang hatiku ini. Biar orang tinggalkan kita, biar orang tidak memilih kita, biar keluarga dia tidak terima kita, biar kita hina dimata dia. TAPI! Jangan kita hina dimata Allah. Walaupun kau dicaci, dibenci, dihina  dan dikeji oleh orang yang kau suka, jangan bertongkah sayap.

Sahabat, sakit itu...

Sakit mengajar erti kehidupan. Sakit mengajar erti terus cekal. Sakit mengajar erti memilih peluang dan ruang yang terbaik. Mencari solusi agar keluar dari kancah kesakitan. Mencari tali hayat kepada pelampung nyawa.

Sahabat, tenang itu...

"...dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang" (surah ar-Rad : 28)
Carikah ketengan tika :

1. Beribadah
2. Baca al-Quran
3. Lalukan kerja dakwah
4. Bangkitkan hobi dan minat

Sahabat, kau dan aku Allah ciptakan dengan perkara yang sama iaitu aqal. Tentukan jalan yg sangat dituntut. Selamat malam.

Coretan jalanan,
30 Mac 2015
0113 Malam

Anekdot Maya

0
COM



Anekdot pertama : Cermin

Berdiri dihadapannya, pelbagai mimik muka mampu dilakukan. Ada yang buat muka senyum, ada yang buat muka sedih. Namun kita masih belum dapat membaca apa yang tersurat dan tersirat di hati orang yang berada di hadapan cermin.

Anekdot kedua : Lalang, Padi

Lalang diistilahkan sebagai orang yang tidak tetap pendirian. Manakala padi diibaratkan seperti orang yang berilmu tapi tawaduk. Tapi sering kali kita lupa, manusia tetap berubah pendirian. Perangai manusia sukar diduga. Adakala menjadi lalang itu baik, tapi mengikut resmi padi itu perlu. Bahkan ada masanya menjadi dua dalam satu sangat perlu untuk menyelamatkan diri.

Anekdot ketiga : Ruang Menunggu

Terbayang ruang menunggu terminal bas ataupun lapangan terbang. Sebenarnya ruang menunggu jika dilihat dalam konteks lebih besar adalah berkisar kepada perasaan sedih mahupun gembira. Gembira tatkala menyambut kepulangan orang tersayang. Sedih jika orang yang ditunggu tidak kembali. Alfatihah kepada mangsa tragedi kapal terbang dan bas.

Anekdot empat : Bagasi

Bagasi adalah ruang mengisi barang untuk dibawa ke sesuatu tempat. Banyak barang, berat muatan, lambat sampai ke destinasi. Dan begitu juga sebaliknya. Bagasi dianalogi sebagai bekalan. Semakin berat dosa, semakin lama di masyar, semakin lama di neraka. Jalan sangat jauh untuk sampai ke syurga. Dan begitu juga sebaliknya.

Anekdot lima : Belon Berbentuk Love

Acap kali kita melihat klip video si lelaki melamar pasangannya menggunakan belon berbentuk love, ataupun prop menggunakan belon bentuk yang sama. Dari sudut pandang positif, ini menunjukkan sebuah permulaan kepada cinta yang halal. Namun dari sudut pandang negatif, ini memandu pemuda pemudi untuk berbuat demikian. Akhirnya mereka berdua terjerumus dalam lembah zina melalui couple dan sebagainya. Bermula dari paparan pasangan melamar kekasihnya.

Anekdot enam : Sawah Yang Menghijau

Melihat sahaja padang rumput hijau yang luas, pasti berasa tenang. Ciptaan Maha Kuasa melangkaui batas keupayaan manusia. Penulis gemar berada di bendang yang menghijau, melihat padi menguning bergerak disapa angin sepoi-sepoi bahasa. Berada di bawah pokok di tengah bendang mengagumi dan menghayati kicauan burung terbang. Terungkai kisah-kisah lama.

Anekdot tujuh : Keranda

Kerada sangat sinonim dengan kematian. Perjalanan terakhir makhluk bergelar manusia di dunia. Keranda sangat unik. Bagi si mati, keranda adalah kenderaan yang membawa jenazah ke tanah perkuburan. Umpama menghantar jenazah ke alam ketiga, alam barzakh. Untuk yang masih bernyawa, keranda adalah peringatan bahawa mati akan tiba tanpa amaran. Tiada satu harta mahupun ahli keluarga yang mampu melindungi kita saat memasuki alam kematian.

Anekdot lapan : Jam Tangan

Jam tangan biasa diunjurkan sebagai menepati waktu, namun tidak banyak digambarkan sebagai kisah manis. Penulis memilih jam tangan sebagai medium kenangan manis kerana mengimbau kenangan silam saat bersama sahabat baik. Jam tangan juga simbolik kepada hadiah mahupun sesuatu yang berharga diberikan kepada orang istimewa. Penulis juga punyai hadiah yang dihadiahkan oleh seseorang yang sangat teristimewa iaitu kenangan.




Anekdot maya dalam kehidupan fana. Ada yang mengimbau kenangan manis mahupun perit pedih. Terpulang kepada individu untuk melihat dari segenap perspektif. Wallahualam,

Travelog Cinta : Kembali ke Bumi Dakwah, Tarbiyyah.

0
COM



Coretan perjalanan seorang hamba ke bumi UMP, bumi dimana dia ditarbiyyah dan berdakwah hingga dibentuk menjadi seorang manusia. Bumi segala suka dan duka bersama sahabat.

-----------------------------------------------------------------

Khamis 15 Januari 2015

Jam 11.15 malam

Bas Utama Ekspress tiba. Saat itu betapa girangnya hati kerna bakal bertemu sahabat seperjuangan. Masih terfikir siapakah yang bakal aku temui? Satu demi satu wajah melirik dimata.

Bas dinaiki, tempat duduk dicari. Tempat duduk sama. Belakang, kanan bas. Bertahun berlalu, tempat duduk masih sama. Hehe.

Tika naik, mesej sampai. Katanya datang dahulu ke bazar. Dia menunggu. Sangat hebat ukhwah hingga dinihari pun sanggup bersejukan untuk menungguku. Terima kasih Aiman Haziq.

Tayar bas bergolek tapi tetap berbalas mesej dengan sahabat, adik angkat. Adik angkat pula merajuk. Uish. Aku tidak khabarkan pemergianku kerna aku tidak mahu dia berharap dapat 
bertamu dengan dia. Tapi syukur, dia faham.

Hampir sepuluh minit perjalanan, aku mula buka Quran apps. Niat dihati mahu membaca. Usai sahaja 2 ayat, kepala mulai pening. Dengan keadaan bas yang bergerak. Quran apps aku tutup. Tiba-tiba teringat seorang sahabat yang mengenaliku. Dia tahu bahawa aku selalu pening tatkala naik bas. Dia akan selalu pastikan aku rehat dari mesej bilamana naik bas. Katanya cukup sahaja dia mengetahui aku sudah berangkat. Maniskan ukhwah itu? :)

Lalu aku tertidur.

Jumaat 16 Januari 2015

Jam 5.30 pagi

Aku sampai ke bumi Pekan. Terus menuju ke kolej kediaman untuk berehat. Misi adalah untuk menyiapkan laporan Latihan Industri. Perlu! Untuk meluluskan aku mendapatkan segulung diploma. 

Bersengkang mata menyiapkan laporan. Kebiasaan, ada sahabat yang menegur jika aku terlupa atau melewatkan kerja namun sekarang tiada lagi. Jadi, kerja tertangguh.

Jam 9.30 pagi

Tiba di bumi UMP Pekan, dengan hati sangat tenang. Tika saat itu, hati berasa sungguh damai menghirup udara pagi di bumi UMP. 

Berbulan masalah mendatang, saat itu merupakan saat dimana seakan masalah terbang dibawa angin sepoi-sepoi bahasa. Aku kembali termangu, menyiapkan saki baki laporan.

Jam 12.11 tengah hari

Syukur, laporan siap. Bersedia untuk dihantar kepada pensyarah aku. Debaran terasa. Bukan kerana girang tapi terkenang betapa garang pensyarah tersebut. Langkah masuk diatur ke biliknya. Disuruh duduk lalu disuruh persembahkan apa yang sudah aku pelajari selama 5 bulan 10 hari. Sungguh, keringat mula menitik tika pensyarah menembak soalan-solan cepu emas bertubi-tubi kepadaku. Alhamdulillah, aku mampu menjawabnya.

Jam 1.23 petang

Solat jumaat di bumi barakah UMP Pekan. Kemerduan suara alunan Ustaz Hasnur tetap aku ingat walaupun berjauhan. Ya, tetap berada di sanubari. Tika khutbah dimulakan, ternampak kelibat susuk tubuh beberapa sahabat kesayangan. Ashraf Azahan, Suhaimi, Azril, Nazlan, Fikry, Mujahid dan beberapa orang lain.

Sebelum itu sempat berjumpa kakak Ain Sofea. Dia terkejut melihat kehadiranku. Kataku, hanya mahu menghantar laporan praktikal.

Kerna ukhwah, aku merasa dekat. Kerna ukhwah, aku masih kuat. Aku masih ingat modul dalam usrah yang perlu aku hadam dalam kem sebulatnya :

Lima rukun ukhwah
1. Ikhlas kerana ALLAH S.W.T.
2. Disertakan dengan iman dan taqwa.
3. Berdasarkan persaudaraan/sistem Islam.
4. Tertegak diatas nasihat yang baik.
5. Saling tolong-menolong.

Tiga Tahap ukhuwah
1. Berlapang dada
2. Berlaku adil
3. Itsar

Jam 2.15 petang

Usai solat jumaat, Azril datang kepadaku. Katanya rindu sangat. Haha. Kerana ukhwah terpisah jauh, namun hati tetap bersatu. Selepas Azril, Mujahid pula. Banyak perkara dibincangkan dengan dia. Orang yang paling arif tentang selok-belok UMP Pekan.

Jam 4.07 petang

Selesaikan hutang terakhir di UMP Pekan. Yuran semester terakhir. Syukur, akhirnya bergelar graduan UMP. Hanya padaMu aku panjatkan syukur.

Jam 8.45 malam

Bertandang ke kedai makan Pok Dek(Makcik Mie). Alhamdulillah, Makcik Mie masih ingat namaku. Dia tidak lupakan aku. Aku lihat sekarang kedainya banyak perubahan. Pekerja juga bertambah. Banyak perkara dibualkan berkisar pelajaran. Aku anggap makcik seperti ibuku di UMP.

Sabtu 17 Januari 2015

Jam 11.00 pagi

Ke kedai abang burger rm1.00 seperti kebiasaan. Dulu, acap kali kesana untuk merasa kesedapan burger. Berbanding ke MCDonalds. Sokong ekonomi orang Islam!

Jam 9.00 malam

Bersama sahabat sebilik, Aiman dan Mio Hazim ke KFC untuk meraikan kedatangan aku ke UMP. Tika itu, mama Atielan Talib bertanya bila mahu bertandang ke rumahnya. Aku tidak mampu beri jawapan kerna tiada siapa mahu menemaniku ke Lipis. Pesan mama, kiranya jika aku jadi pergi, khabarkan kepadanya awal. Aku tahu mama mahu sediakan sesuatu kepadaku. Tapi aku menolak dengan baik.

Jam 11.32 tengah malam

Singgah sebentar ke kedai Makcik Mie untuk berbual. Panjang lebar kisah bercerita. Dari sejarah hidup makcik hingga bab pelajaran. Anak saudara Makcik Mie juga tidak terkecuali. Kakak hanya mendengar. Aku suka terangkan info mengenai pemilihan universiti kepada Kakak dihadapan Makcik Mie. Kataku, pilih sebijaknya kerna itu menentukan masa hadapan kita.

Lama berborak hingga ke pukul 1 pagi. Segala perkongsian Makcik Mie ceritakan kepadaku. Syukur, Makcik Mie tidak kekok denganku. Akhirnya aku kembali ke bilik. Saat itu aku teringatkan sahabat yang jauh di sana. Apa khabar dia? Bertemu di UMP namun dia melanjutkan pelajaran dalam bidang perguruan.

Ahad 18 Januari 2015

Jam 11.15 pagi

Usai makan, aku menolong Aiman dan Abg Shakir(naqib) memunggah barang ke keretanya. Mahasiswa sudah menamatkan pengajian di UMP. Banyak barang perlu dibawa balik.

Jam 4.15 petang

Aku ke kedai Makcik Mie mahu khabarkan bahawa petang tersebut aku mahu pulang ke Kuantan. Mungkin akan bertemu lagi.

Jam 6.15 petang

Tayar bergerak ke Kuantan. Sempat aku bertemu Makcik Mie dan anak saudaranya untuk kali terakhir. Halalkan makan minumku makcik. Diriku seperti anak baginya.

Jam 9.30 malam

Tiba di rumah keluarga mertua Maksu aku. Rumah yang wajib aku pergi/lawat jika aku balik ke kampung adalah rumah mertua Maksu aku. Memang aku tiada pertalian darah namun ikatan kekeluargaan hinggakan aku tidak berasa janggal dalan keluarga ini. Nasi ayam buatan tangan Tok Ma sangat sedap. Masakan orang kelantan + orang pahang. Hehe.

Jam 11.15 malam

Pulang ke teratak datuk. Syukur melihat datuk masih gagah bawa diri. Sangat bersyukur melihat keadaan datuk yang masih cergas dan cerdas melakukan kerja kampung.

Isnin 19 Januari 2015

Jam 8.15 pagi

Ke kebun bersama datuk. Masa untuk.tarbiyah jasadiyyah. Datuk minta tolong untuk mengait dan meraut daun pisang. Sungguh, kerja kampung sangat menyeronokkan. Mampu mengisi masa lapangku. Sempat juga berpeluh. Total pagi itu daun pisang yang sempat dikumpul adalah 20kg. Amat sedikit berbanding sebelumnya.

Saat itu terkenang sahabat yang selalu berpesan kepadaku. Tidak lekang nasihat dari mulutnya. Nasihat yang sangat berguna.

Jam 11.50 tengah hari

Aku mengikut maksu ke kedai komputer kerna mahu membaiki printer. Namun banyak kedai yang tidak menyediakan perkhidmatan membaiki printer HP.

Jam 11.00 malam

Aku bersedia menaiki bas pulang ke kampung halaman. Tarbiyah di bumi barakah pahang akhir sampai ke penghujungnya. Kebiasaan aku akan khabarkan kepada seorang sahabat jika aku mahu bertolak pulang tapi kali ini mama menggantikan tempatnya. Mama pesan bulan 5 nanti aku mesti datang untuk majlis perkahwinan angah. Dengaz izin Allah, along akan sampai.

Aku juga cuba melaksanakan pernintaan mama. InsyaAllah, nanti along cuba laksanakan.

Jam 11.10 malam

Bas meluncur dalam kegelapan malam meninggalkan terminal kuantan. Meninggalkan bumi Pahang.

-----------------------------------------------------------------



Travelog cinta perjalanan hamba ke bumi dakwah dan tarbiyyah. Tiada perkataan mampu diucap sewaktu pengembaraan ini. Rindu bertamu silih berganti. UMP Pekan meninggalkan kenangan, UMP Gambang juga terselit segenggam memori. Namun, harus aku bergerak. Bergerak mencari redha Allah. Bergerak kepada lebih baik.

Semoga Allah menjaga kamu, sahabat. Doa sentiasa bertitip dalam setiap solatku. Tidak lekang diingatan. Setiap hari dalam fikiran. Hanya Allah yang tahu.

Dengan izin Allah...