tinta bertanda pesimpangan

0
COM

minggu yang sedikit meletihkan. beberapa bulan lepas, aku sempat bertemu doktor. pertama kali aku bertemu doktor untuk rawatan kesihatan keseluruhan. doktor mengesyorkan aku perbanyakkan berehat, juga awalkan tidur. kerana aku disuspekkan dengan satu penyakit. aku hanya senyum kepada doktor.

minggu demi minggu berlalu, kerja makin bertambah. belajar juga makin payah. dari kimia, beralih kepada biologi serta fisiologi. 100% aku perlu mula dari bawah. berbekalkan keinginan dan minat untuk jadi jurutera kimia suatu tika dahulu, aku gagahi belajar. alhamdulillah. sekarang aku makin faham.

peperiksaan tengah semester memang 1001% berbeza dengan cara universiti. disini kami dilatih supaya tidak meniru dan memberi tiru. syukur, aku memang nakal. suka meniru. hehe. dengan adanya peraturan begini, mampu mendidik budak seperti aku supaya lebih berdisiplin dalam peperiksaan.

minggu lepas, hari raya aidiladha. hari raya korban. sedar tak sedar, dah hampir seminggu berlalu raya. tahun ni tidak meriah seperti tahun-tahun sebelumnya kerana adik beradik ada yang belajar jauh. tahun ni tahun pertama beraya tanpa baju baru, tapi syukur. allah gantikan baju baru dengan kasih sayang sebuah keluarga yang hebat. aku bersyukur atas kurniaan allah. siapalah aku tanpa mereka, keluargaku. aku berjuang untuk agama, tanpa redha mereka, tiada makna perjuanganku.

aku hampir lupa, sudah berbulan aku tidak hiraukan telefon. whatsapp hanya berlegar berkenaan kerja di kolej. tanpa aku perasaan, jari membelek mesej-mesej lama. banyak mesej di bawah. antaranya mesej mama, mesej sahabat baik nahdi sani hakim, mesej kawan di ump, mesej dari sahabat sekampung supaya pulang awal kerna ada program, serta mesej seorang sahabat. aku belek, baca dengan teliti. sudah agak lama aku diam. tenang.

28/9/2015

esok ujian amali makmal pembuatan ubat. setiap pelatih yang berada dalam kos ini wajib menduduki ujian amali ini. markahnya agak tinggi. sungguh, aku cuak, takut, gentar, resah. sebab itu aku mencoret dalam ruang masa 10 minit sebelum lelapkan mata. aku mahu kongsikan sedikit di laman maya. menulis itu adalah hidupku.

ps : doakan yang terbaik untukku esok. sungguh! diri ini perlukan semangat dan doa dari sahabat!

ps : alhamdulillah, sempat dapatkan dua buah buku, drakula dan sebelum aku bernikah : memeluk sempurna :)

ps : rindu sebenarnya. namun aku perbanyakkan doa. supaya hati ini sentiasa tenang.

kalam pemuda
29 September 2015
0108 pagi

siasah

0
COM

aku perasan, angin perubahan landskap politik malaysia mula menaik sekarang. dengan penubuhan pasma, seterusnya ghb dan akhirnya pan(parti amanah negara) menjadikan satu titik tolak kepada keberjayaan pas dalam wadah siasah peringkat nasional. tambah lagi, kebajetan dan kepincangan yang berlaku dalam umnoBN sebagai nilai tambah kepada sosok mata orang sekeliling menilai kepimpinan najib.

aku termenung,

saat ini, angka 1 dolar bersamaan 4 ringgit malaysia tetap bermain di ruang legar kotak pemikiran. ah! kadang kala penat berfikir, tapi entah kenapa. aku pemuda yang diberi otak dan akal berfikir.

tengok sahaja negara, sibuk bini pm bergelek-gelek pinggul bersama isteri wakil-wakil umnoBN semasa majlis pertandingan badminton di sini, rakyat pendapatan sederhana dan rendah mula resah dan gelisah. dulu, ibaratnya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. namun sekarang, kais pagi belum tentu mampu makan kerna dibelenggu gst yang dicanang kerajaan.

sekarang, nilai 2.6 bilion yang dikatakan derma hanya retorik najib dan kroni untuk menutup penipuan songlap duit. angka itu mampu membangunkan modal insan dengan pengisian agama. namun begitu, duit itu masuk ke bank peribadi dan najib senyap membisu seribu bahasa. bila diasak, banyak perintah dari tangan ghaib yang melakukan tangkapan serta penahanan kepada individu yang menentang najib.

ghb juga melengkapkan rencana allah. dengan keluarnya sebahagian bekas pimpinan yang tidak bertunjangkan islam dari pas, maka allah bersihkan pas dari mereka yang punyai dua kerja dan tidak ikhlas. dan allah gantikan berpuluh ribu anak muda yang menyokong dan mendokong perjuangan pas saat ini. kader agama ini bertebaran berterusan di atas muka bumi allah.

ya allah, selamatkanlah kami dari kebinasaan yang dibawa umnoBN serta tangan-tangan yang membawa kepada keruntuhan gerakan islamiyyah pas. suburkan usrah dan tautkan hati-hati kami sebaiknya dalam melakukan kerja islam. ya allah, kami punya anak muda yang hebat, insyaAllah anak muda ini membantu kejayaan dalam menegakkan islam di bumi malaysia.

sekian,

tinta cinta
0206
19 September 2015

untitled bla bla bla,

0
COM

1.

terduduk di penjuru katil, termenung. terasa penat, ubah tempat duduk. ke kerusi, sambil lihat senarai kerja yang belum selesai. syukur, hampir kesemua selesai. hanya tinggal pencarian bilal solat jumaat. allah bagi aku sibukkan diri, tersangat sibuk. supaya aku mampu fokus pada gerak kerja Islam.

termenung,

ya Allah, patutlah TG Yusuf Rawa, as-Syahid Ustaz Ibrahim Libya, almarhum TG Harun Tayyib hatta TG Nik Abdul Aziz dikurniakan syahid di dunia. kerna hidup mereka dilimpahkan seluruh jiwa raga kepada Islam. dalam pemikiran mereka, hanya agama. tidak hairan mereka syahid seperti syahidnya Sheikh Ahmad Yasin, ataupun dipenjara jasad seperti Dr Morsi namun batin mereka bebas seperti burung-burung di udara.

termenung,

sahabat datang lagi. tapi kali ini sahabat penggerak dakwah disini. taklifan diberikan kepadaku membuat aku makin matang memikirkan masalah umat. teringat satu kata-kata ini :

"aku merindui pemuda/pemudi yang setiap masa dalam hidupnya memikirkan masalah umat" - Imam Hasan al-Banna

hampir menitis air mata. siapa pemuda yang disebut as-syahid sheikh imam hasan al-banna kalau bukan diriku?

titik.

2.

"abang min, macam mana nak buat ni?", adik su lajnah bertanya kepadaku.

"begini begini begini", terangku sambil tersenyum.

aku suka tengok muka dia. muka shiham. orangnya baik. adik yang baik. insyaAllah, aku akan kaderkan dirimu menjadi kader agama yang hebat. sehebat umar ataupun abu bakar. ataupun kau mahu menjadi khalid? hebat strategi perang. shiham, dirimu mampu aplikasikan strategi khalid dalam politik semasa, mengalahkan musuh Islam yang mencanang negara Malaysia sekarang.

3.

"min, bila seseorang berzina, adakah solatnya diterima?", tanya seorang sahabat.

terpana. tidak mampu aku jawab soalan itu. aku bukannya sefaqih ahli agama. bukan tempat rujukan. aku baru mengorak langkah untuk berubah. cepat-cepat aku tukar soalan tersebut kepada analogi supaya dia faham. si bertanya mampu faham sebaiknya.

aku bukan ulama. aku professional yang menyokong ulama. dari kejuruteraan kepada perubatan. sangat lain. namun, lembayung aku dan kau adalah ulama. disitu tempat rujukan kita sebenar

4.

"min, ni ehem-ehem ni. taknak tegur ke?", usik seorang sahabat muslimat. diorang gelak. si ehem-ehem tersenyum sipu-sipu.

aku hanya senyum. senyum meleret tersipu-sipu malu. siapa tak malu kalu diusik dengan muslimat? tapi aku tetap senyap. hahaha.

disini, perang sudah bermula untuk mencari pasangan hidup. aku senyum melihat gelagat adik-adik. kadang kala, yang sempat aku nasihat. aku nasihat. tapi tetap ada terlepas pandang.

5.

bilik aku menghadap banjaran titiwangsa.sungguh, setiap pagi allah hamparkan pemandangan yang indah. sangat indah. menghijau sejauh mata memandang. hanya allah tahu betapa hati itu merindui saat dahulu. saat mula-mula aku melibatkan diri ke dalam usrah.

usrah?

:)

sekian,
kalam pemuda
0049
September 18 205

tidak bertajuk 1

0
COM

aku masuk ke bilik mesyuarat. katanya ada perjumpaan. aku mengikut sahaja. kerna aku pelatih baru. segala peraturan harus diikut. sampai sahaja, aku lihat ramai muka-muka baru. allah, ramainya perlu aku taaruf. ada antaranya sudah kenal, ada antaranya perlu kenal.

aku labuhkan sandaran  ke kerusi di belakang meja, tapi aku disuruh kehadapan. rapat dengan meja. aku mengikut sahaja. detik sela masa berjalan, seorang demi seorang masuk. akhirnya presiden masuk. terus ke meja. senyumannya, mukanya. sungguh membuatkan aku senang.

dia mulakan mesyuarat. kata-kata dan ayatnya sungguh tertib. syukur. dari caranya, dapat aku simpulkan dia seorang yang sangat lembut dan teratur. sukar marah dan penyabar. sepanjang tempoh pengenalan, dia terangkan beberapa kerja persatuan/kelab ini. aku tetap tekun walaupun ada mata melihatku.

akhirnya, saat diumumkan ajk penggerak sesi 7/2015. seorang demi seorang disebut oleh tuan presiden. bermula dari mt, exco dan biro. usai pembentangan nama dan jawatan mt, aku lega dan mengeluh panjang. saat ini pula dilafazkan senarai exco sesi 7/2015. dari satu exco kepada exco lain, namaku tiada. sampailah.....

aku seakan tidak percaya. mahu ditelan air liur, kering di tekak sahaja. aku tergamam, tunduk ke bawah meja. terfikir. berligat kotak fikiran berfikir bagaimana nanti aku mahu hadapi kawan-kawan? apa persepsi mereka kepadaku? apa yang aku mahu katakan?

aku senyap sepanjang mesyuarat. aku tekad, selepas mesyuarat mahu bertemu presiden. tapi dia tahu dan dapat menghidu gerak feel aku. akhir mesyuarat, dia lontarkan beberapa potong ayat dari al-Quran seperti :

Surah Muhammad, Verse 7 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu."

Surah As-Saff, Verse 10 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?"

Surah As-Saff, Verse 11 :

تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

"Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)"

juga beberapa cerita berkenaan perjuangan rasulullah. aku mula bertambah membukam.

secara sah dari hari tu, hingga hari ini. aku ditaklifkan amanah yang tersangat besar. banyak suara-suara sumbang namun aku tetap berjalan. sungguh sahabat, aku tidak impikan jawatan jauh sekali mahukan jawatan. cukup aku sebagai hamba dalam gerak kerja dakwah. aku kader gerakan islam. aku ditanam sifat bekerja kerana allah, bukan jawatan.

tapi, setiap perancangan allah ada hikmahnya. aku terima dengan hati terbuka. mula mencorak langkah demi langkah. insyaAllah, antara
pelajaran dan dakwah. dua-dua penting kepada aku. insyaAllah. aku cuba sebaiknya membawa amanah ini. aku tidak mahu diri dhaif ini diserang oleh tomahan orang.

ps : taklifan yang sangat besar. insyaAllah aku akan cuba.

(ada seorang muslimat yang bagus caranya, baik katanya, manis perwatikannya. aku lihatnya selalu hadir ceramah anjuran exco aku, hadir usrah anjuran exco aku. hebatnya muslimat ini)

kalam pemuda,
0158 pagi
16 september 2015

infiru kifafan wa tsiqala! istiqamah hingga kemenangan!