tidak bertajuk 1

aku masuk ke bilik mesyuarat. katanya ada perjumpaan. aku mengikut sahaja. kerna aku pelatih baru. segala peraturan harus diikut. sampai sahaja, aku lihat ramai muka-muka baru. allah, ramainya perlu aku taaruf. ada antaranya sudah kenal, ada antaranya perlu kenal.

aku labuhkan sandaran  ke kerusi di belakang meja, tapi aku disuruh kehadapan. rapat dengan meja. aku mengikut sahaja. detik sela masa berjalan, seorang demi seorang masuk. akhirnya presiden masuk. terus ke meja. senyumannya, mukanya. sungguh membuatkan aku senang.

dia mulakan mesyuarat. kata-kata dan ayatnya sungguh tertib. syukur. dari caranya, dapat aku simpulkan dia seorang yang sangat lembut dan teratur. sukar marah dan penyabar. sepanjang tempoh pengenalan, dia terangkan beberapa kerja persatuan/kelab ini. aku tetap tekun walaupun ada mata melihatku.

akhirnya, saat diumumkan ajk penggerak sesi 7/2015. seorang demi seorang disebut oleh tuan presiden. bermula dari mt, exco dan biro. usai pembentangan nama dan jawatan mt, aku lega dan mengeluh panjang. saat ini pula dilafazkan senarai exco sesi 7/2015. dari satu exco kepada exco lain, namaku tiada. sampailah.....

aku seakan tidak percaya. mahu ditelan air liur, kering di tekak sahaja. aku tergamam, tunduk ke bawah meja. terfikir. berligat kotak fikiran berfikir bagaimana nanti aku mahu hadapi kawan-kawan? apa persepsi mereka kepadaku? apa yang aku mahu katakan?

aku senyap sepanjang mesyuarat. aku tekad, selepas mesyuarat mahu bertemu presiden. tapi dia tahu dan dapat menghidu gerak feel aku. akhir mesyuarat, dia lontarkan beberapa potong ayat dari al-Quran seperti :

Surah Muhammad, Verse 7 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu."

Surah As-Saff, Verse 10 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?"

Surah As-Saff, Verse 11 :

تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

"Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)"

juga beberapa cerita berkenaan perjuangan rasulullah. aku mula bertambah membukam.

secara sah dari hari tu, hingga hari ini. aku ditaklifkan amanah yang tersangat besar. banyak suara-suara sumbang namun aku tetap berjalan. sungguh sahabat, aku tidak impikan jawatan jauh sekali mahukan jawatan. cukup aku sebagai hamba dalam gerak kerja dakwah. aku kader gerakan islam. aku ditanam sifat bekerja kerana allah, bukan jawatan.

tapi, setiap perancangan allah ada hikmahnya. aku terima dengan hati terbuka. mula mencorak langkah demi langkah. insyaAllah, antara
pelajaran dan dakwah. dua-dua penting kepada aku. insyaAllah. aku cuba sebaiknya membawa amanah ini. aku tidak mahu diri dhaif ini diserang oleh tomahan orang.

ps : taklifan yang sangat besar. insyaAllah aku akan cuba.

(ada seorang muslimat yang bagus caranya, baik katanya, manis perwatikannya. aku lihatnya selalu hadir ceramah anjuran exco aku, hadir usrah anjuran exco aku. hebatnya muslimat ini)

kalam pemuda,
0158 pagi
16 september 2015

infiru kifafan wa tsiqala! istiqamah hingga kemenangan!

No comments:

Post a Comment