generasi kemenangan?

dalam fatrah peperiksaan akhir semester. perasaan takut bercampur baur dengan gundah gelana. namun, yakin sahaja. usaha sudah dibuat, hanya mampu berserah dan bertawakkal kepada allah. selepas ni. 10 hari dari sekarang akan terbang ke utara perak untuk menjalani pra-klinikal di hospital. satu pengalaman baru bakal dirasai.

dalam beberapa minggu kebelakangan, dijemput oleh mapim untuk menjadi sukarelawan ke perkampungan orang asli sekitar perak. namun kesuntukan masa, juga menghampiri waktu peperiksaan, terpaksa melepaskan jemputan tersebut. namun, dari gambar yang dikongsi. jelas kegembiraan para sukarelawan masuk ke perkampungan orang asli, membawa bantuan serta beramah mesra dan mengenal kehidupan mereka.

sebelum ini sempat menghadiri program anjuran mapim perak. disitu, dipaparkan kisah peperangan di syria dan mesir. tidak ketinggalan kisah palestin. semua rakaman dari sumber utama yang tidak disebarkan kepada umum. banyak input yang diperolehi. allah, sungguh mereka dikepung habis-habisan. digempur, dianyak seperti haiwan oleh rejim kerajaan yang memerintah dengan kuku besi. seperti kisah as-sisi yang membunuh rakyatnya berkefahaman sunni. sungguh, babi itu sungguh kejam.

satu masa, termenung keseorangan. betulkan aku pemuda yang dipersiapkan untuk generasi kemenangan islam? kerna aku takut, aku tidak layak. lebih dari itu, allah tidak pun memandang aku sebagai pemuda yang layak memegang panji-panji islam. aku bimbang, allah tapis mereka yang tidak istiqamah dalam perjuangan islam. aku bimbang, aku yang terpilih dan terkeluar dari jemaah yang membawa islam sebagai tujuan utama. nauzubillah.

aku lihat pemuda yang menyertai briged al-qassam hamas, lalu aku bandingkan dengan diriku. allah. pemuda inilah pemuda yang mengikut acuan islam, acuan para sahabat yang berjihad fisabilillah. pemuda yang mana jika mahu menyertai briged al-qassam perlu berjemaah subuh selama 6 bulan, puasa sunat hari isnin dan khamis, al-quran bukan pada mashaf tapi pada mulut dan hati, jemaah tanpa tinggal. inilah ciri-ciri pemuda acuan islam, acuan pemuda yang dipersiapkan untuk kemenangan islam.

kerdilnya aku jika dibandingkan dengan al-qassam hamas, ataupun fsa syria. allah, sungguh aku tidak berdaya. namun itu bukan alasan untuk mengalah. aku tahu aku tidak mampu mencapai status mereka, tapi aku mencuba turuti sedikit cara mereka. walaupun aku tahu aku mungkin tidak berjaya, namun sekurang-kurangnya aku telah berusaha. tiket ini aku persembahkan kepada allah nanti.

dan akhirnya.

"tegakkan islam dalam diri kamu, nescaya islam akan tertegak diatas tanah air kamu"
as-syahid imam hassan al-banna

mempersiapkan generasi kemenangan islam
istiqamah hingga kemenangan
profesional istiqamah

pena menari
may 11 2016

No comments:

Post a Comment