pemuda/pemudi 'al-fateh'

hari ini dalam sejarah
29 mei 1453 hingga 29 mei 2016

lengkap 563 tahun lalu, sejarah terlakar apabila seorang anak muda berusia 21 tahun menawan kota paling utuh di dunia. empayar byzantine jatuh tersungkur ke bumi. anak muda ini menyambut baton kepimpinan dari ayahandanya, sultan murad II semasa 19 tahun. melakukan persiapan rapi selama 2 tahun antaranya melakukan misi menyelamat jurutera hungary(tika itu menjadi banduan di penjara konstatinople), membina meriam urban. merekrut 200,000 sebaik-baik tentera untuk menggegarkan kota konstantinople.

saat menjejak masuk ke kota konstantinople, tawanan diampun. juga gereja hagia sofia ditukar nama menjadi masjid biru. memimpin saki baki tentera melakukan solat. itulah pemuda yang disebut dalam hadis rasulullah saw sebagai sebaik-baik pemimpin yang memimpin sebaik-baik tentera. yang mana tidak pernah meninggalkan solat fardhu, tahajud dan rawatib semenjak baligh.

dan kita hari ini bertemu betul-betul diatas titik pertemuan 563 tahun lalu. mengenang jasa sultan muhammad al-fateh(mehmed II the conquer) yang menawan kota konstantinople.

persoalan, adakah lahir lagi pemuda/pemudi sehebat sultan muhammad zaman kini? jika ada, siapakah pemuda/pemudi tersebut? dimanakah mereka? tepuk dada tanya iman.

tinta bicara, pena bercerita
jam 1230
29 mei 2016
teluk intan, perak

No comments:

Post a Comment