Contengan jalanan

"assalamualaikum..."

masih diam seribu bahasa.

"apa khabar?.."

tetap diam seribu bahasa. hanya last seen menandakan msg sudah dibaca.

"cuti dah habis, bersedia untuk tahun 4 di maktab?"

msg tetap ditulis walaupun pembacanya bisu. kerna dia tahu, x semestinya senyap itu tidak peduli. tapi dia tahu senyap kali ini bermakna.
terfikir...

"study molek utk this semester. dapatkan pointer dekan sekali lagi. bukan senang, kene betul-betul struggle. tapi tahun 3 dah boley, tahun 4 ni pasti kene boleh."

akhirnya, ikon wassap bertukar. typing....tapi, kembali sunyi.

"saya tahu awak marah, sedih. saya minte maaf"

hanya itu yg mampu diucapkan. luka masih terasa.

"hmmm..saya bagi analogi. cam selalu saya cakap. penah pegi pantai? perasan tak kekadang air pasang, kekadang air surut? camtu la kehidupan. kekadang kita hepi sebab ramai org yg kita sayang berada di sekeliling kita. tika itu air pasang dan menghempas galak gigi pantai. percikan air hingga kita yg lari dari ombak pun masih terkena. tp tika air surut, ombak seakan malu menampakkan diri. dalam kehidupan, saat tu org sekeliling kita pegi dari hidup kita. jangan awak bersedih, kerna Allah akan gantikan dengan lebih baik. saya sorang je pegi, Allah gantikan 10 orang yg sama spt saya. tiada kekurangan pun dalam kehidupan awak tanpa saya"

panjang lebar tazkirah tengah malam. tapi si pembaca tetap membatu.

"saya serahkan hati ini kpd Allah. doa saya semoga awak berbahagia selalu disampingnya. saya tetap teruskan berjalan, n kejar ape yg dah ketinggalan dulu. kita mungkin berbeza, tp ketahui satu perkara yg luka di hati terlalu susah dirawat. bukan dendam tapi kesedihan. insyaallah, tiada dendam antara kita"
msg bertaip kembali, dihantar kepada si penerima. double tick sekali lagi.

hening seketika.

akhirnya

"waalaikummussalam..."

si dia akhirnya membalas wassap dia.

syukur.

Bersambung....

Coretan jalanan
Jam 0116
7 Januari 2015

No comments:

Post a Comment