Ibu, Mama

Saya kira ini adalah satu entri yg menarik untuk saya kongsikan. Kerana di zaman serba moden ini, ada dalam kalangan sahabat yang punyai dua ibu. Haa...dua ibu. Macam mana? Bagaimana? Hehe, entri yg cukup menggembirakan untuk dikongsi. Dua ibu seolah satu persoalan yg sungguh luar biasa. Hehe. Tidak, sebenarnya ianya biasa-biasa sahaja cuma saya ingin viralkan.

Assalamualaikum wrt kpd pembaca blog saya. Tidak ramai tapi ada yg masih mengikuti perkembangan blog saya. Alhamdulillah, semoga Allah limpahkan rahmat dan kurnia kpd sahabat pembaca.

Hakikatnya persoalan dua ibu ini bila kita rungkai secara teliti mungkin disebabkan faktor persekitaran, faktor keselamatan, faktor keluarga dan lain-lain lagi. Sebagai contoh, si A punyai ibu tapi sudah lama meninggal dunia. Sekarang ayah si A berkahwin lagi. Jadi si A punyai ibu dan ibu tiri. Dikira dua ibu, biarpun ibu si A sebenarnya sudah meninggal. Ataupun kerana ikatan kekuargaan seperti seorang lelaki menikahi seorang perempuan. Akhirnya si lelaki punyai dua ibu(dua keluarga), ibu dari keluarga dia dan ibu dari keluarga mertua. Nampak tak? Jelas dan terang. Hehe.

Entri kali ini ingin saya kongsikan perihal diri saya yg punyai dua ibu. What? Dua ibu? Haha. Tidak, sebenarnya saya punya seorang IBU dan seorang MAMA. Jadi, mana satu pure ibu? Tentu sahaja ibu yg saya panggil "ma" adalah ibu saya. "Ma" saya adalah wanita pertama dalam hidup sebagai tempat rujukan. Beliau mesti didahului. Manakala, Mama pula adalah ibu sahabat saya, tempat saya bertanya masalah saya.

Hehe, rare right?

Ma saya, memasuki tahun 2015 sudah berganjak ke umur 44 tahun. Beliau adalah insan paling saya sayangi. Beliau berniaga kecil-kecilan untuk bantu saya dan adik-adik dalam pelajaran. Saya membesar dari hasil tangan kuih muih ma saya. Alhamdulillah, syukur Allah anugerahkan seorang ibu yang hebat. Sekarang, banyak yg ibu ajar saya berkenaan hidup. Banyak masalah yg saya kongsikan dengan beliau. Sungguh, ibu itu sangat hebat! Jadi, kepada sahabat pembaca yg masih punyai ibu, perlu berbakti sebaik mungkin untuk menggembirakan hati. Ingat, syurga itu dibawah tapak kaki ibu.

Kedua, ingin saya ceritakan perihal "mama" yg menceriakan hidup ini. Mama hadir selepas perginya seorang sahabat dari dunia ini. Mama atau namanya Atielan Talib, ibu kepada sahabat saya arwah Shaifullah Idlan Rozlan(al-fatihah). Mama hadir kerana terlalu rindukan arwah. Jadi, dia sempat bertanya khabar melalui facebook massanger sahabat-sahabat terdekat dengan arwah. Saya pun tidak terkecuali. Tapi yang lebih istimewa, mama ceritakan bahawa aku dengan arwah punyai banyak persamaan. Kami anak sulung, dilahirkan di HUSM Kubang kerian, semasa kami dilahirkan keluarga menetap di Besut. Dan banyak lagi yg mama ceritakan persamaan arwah along dengan saya.

Mama selalu bertanya khabar saya, lebih-lebih lagi tika musim banjir tempoh hari. Membuatkan saya rasa dekat dengan mama. Sehinggakan mama memanggil saya dengan panggilan "along" kerana rindukan arwah. Sungguh! Masih tampak dari tulisan mama dia rindukan arwah, cuma hanya lisan bercakap, selebihnya mama sendiri yg menanggungnya. Saya pula hanya mampu melihat, tidak manpu berbuat apa-apa.

Cuma, apa yang ingin saya ceritakan adalah saya berkongsi beberapa masalah peribadi dengan mama. Mama banyak beri tunjuk ajar dan guideline untuk saya. Kebanyakan masalah berkisar masalah hati. Pernah saya bertanya mengenai masalah saya dengan seorang sahabat muslimat yg saya kenal 3 tahun, dan mama tanpa alasan berikan pendapat dia. Walaupun kami tidak saling kenal, namun keakraban itu sungguh cepat.

Hajat dihati mahu bertandang ke rumah mama sekali lagi. Sahabat-sahabat di UMP kata masakan mama boleh tahan. Mama pun cakap nak belanja saya chicken chop(katanya di FB. Hehe). Saya pula mahu ke kubur arwah. Rindu mahu bertamu dengan arwah.

Akhirnya, semoga ukhwah yg dibina berkekalan. Keluarga saya dan keluarga arwah berukhwah kerana Allah. InsyaAllah, ada masa akan sampai ke Chenor. Jika mama tengok tulisan saya, saya hadiahkan entri ini untuk mama. Semoga bergembira bila membacanya(kerana mama cakap dia suka baca tulisan saya). Hehe. InsyaAllah.

Coretan jalanan
Jam 0103
5 Januari 2015

No comments:

Post a Comment