Aku cinta Dia, dia.

dia terduduk, menyandar. fikirannya melayang jauh. terkenang sesuatu mungkin.

"kenapa?", dia tanya.

"aku sedih. sebab cinta ditolak"

"ooo...tu je ke? so, kau sedih la ni?"

"hmm..."

hening seketika.

"aku macam rasa Allah x adil kat aku. Dia x bg ape aku nak"

dia tersentak. tapi dia tetap tenang. mencari idea utk menjawannya.

"aiman, kau cakap Allah tak adil? kalo camtu, kita as makhlukNya lagi tak adil"

"kenapa?"

"sebab makhlukNya selalu minta dari Dia tp x pernah buat ape Dia suruh. makhluk Dia hirup udara Dia, makan hasil tumbuhan Dia, duduk atas bumi Dia. tp Dia tetap beri kepada makhlukNya walaupun mereka x bersyukur. masih lagi kau cakap Allah tak adil?"

terpana

"sahabat, Allah bukan x adil cuma Allah tahu ape yg tbaik utk kau. Allah dah tetapkan jodoh kau dari dalam perut ibu lagi. Dia x jodohkan kau dengan si dia mungkin ada sebab. itu rahsia Allah"

"tapi aku nak dia seorang je. hati aku tak tenang kalau x dapat dia"

"tak tenang? jom flashback usrah minggu lps, kita tadabbur surah ar-rad ayat 28"

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

"kuncinya adalah zikir. hati kau akan jadi tenang", dia tunjukkan jari kearah hati sahabatnya.

sahabatnya diam.

"aku pernah jadi cam kau. putus ikatan. tapi aku sedar, Allah nak uji aku sejauh mane kebergantungan aku kpd Dia. yes, mula2 mmg sedih sbb aku syg dia 3 tahun. tp banyakkan doa, zikir dan selawat kpd Allah. InsyaAllah dipermudahkan. aku dah boleh lupakan dia. n aku dah buang banyak cerita sal dia. skrg aku cuba lupakan dia terus. sbb aku xnak ada sekelumit hati ni, cinta ini kpd insan yg x trima kita. aku dah bagi semuanya kpd Allah, Rasulullah"

"hmm..kau betul", sahabatnya akur.

"sebenarnya ada ssorg yg mencintaimu lbh dari segalanya. cuma kau je x pnh jumpa dia, x pnh jumpa cinta dia"

"siapa?", sahabatnya bertanya.

"cuba teka", dia senyum.

tenang seketika.

"ntah, x dapat pikir"

"orang tu, tika hayatnya selalu sebut sal kita. tika hayatnya berjuang n pertahankan kita. tika hayatnya baginda banyak bcakap sal syafaatkan kita. even masa di padang masyar, baginda tetap tunggu kita tau. baginda tunggu kita tepi telaga dia, telaga al-kauthar. baginda sangat rindu n sygkan kita"

"maksud kau, Rasulullah?

"yap, kekasih kita"

"dulu, kau selalu sebut nama si dia. setiap malam kol, msg si dia. skrg bila kau dah putus, it time utk kau kol, msg dgn Rasulullah. x guna kredit pun"

"camne bro?"

"caranya? dah ditunjukkan dalam surah al-ahzab, ayat 56"

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

"Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya."

"selawat banyak2. tu caranya. x susah n x guna duit pun"

sahabatnya mula menundukkan muka. ada butiran kaca keluar dari matanya.

"aku dah lame hidup dalam jahiliyyah, sampai lupakan cinta Allah n Rasulullah kpd aku. aku buta dgn cinta dunia", sahabatnya berkata dalam sendu.

"sahabat, belum lambat utk kau berubah. Allah n Rasulullah sentiasa tunggu cinta kau. aku akan sentiasa jd sahabat kau, bantu kau utk berubah"

"kau sahabat terbaik. tq bro"

"sahabat till jannah, bestie"

kedua-duanya senyum.

Coretan jalanan
Jam 0021
3 Januari 2015

Rindumu ya Rasulullah.

No comments:

Post a Comment